Pagina 55 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 55
ik zal deze keer over iets anders schrijven. Want dit onder-
werp is momenteel haast niet te vermijden. Het gaat min
of meer over vliegen omdat alles begint met de vleermuis.
Dit kleine zoogdier is de gast van verschillende virussen en
het is waarschijnlijk dat vanaf hier het coronavirus zich na
een aantal mutaties naar de mens heeft verplaatst.
Wij zijn een ideale bodem voor de groei van het virus aan-
gezien wij geen immunologisch geheugen hebben. Het
eerste probleem is dan dat het lang zal duren voordat de
hele bevolking voldoende weerstand zal verkrijgen. Op dat
moment zullen de ernstige vormen van de ziekte steeds
minder worden. Wij moeten er nu rekening mee houden
dat slechts ~20% van de mensen die besmet worden
klachten krijgt en dat ~10% opgenomen moet worden.
De ziekte is ook heel besmettelijk. Een persoon kan gemid-
deld twee andere personen besmetten. Dit is het tweede
probleem. Een groot aantal acute patiënten wordt opgeno-
men op de intensive Care en dit houdt een uitzonderlijke
belasting voor ons gezondheidszorgsysteem in.
Het gaat hier niet om een gewone griep. Volg de adviezen
van het riVM. De maatregelen die uit voorzorg worden toe-
gepast, zullen nooit overbodig blijken. Het onderschatten
van het gevaar kan problemen voor iedereen opleveren. Wij
zijn afhankelijk van elkaar, nooit meer dan op dit moment.
Daarbij gaan wij een moeilijke periode tegemoet. Ook de
luchtvaart zal eronder lijden. Wellicht zullen een aantal din-
gen niet meer zijn zoals eerst. Onze manier van leven en
onze gewaarwording van de wereld worden langzamerhand
anders. Op een gegeven moment zal het echter voorbij
zijn. Mijn hoop is dat wij dit als een les zullen gebruiken.
Bijschrift
Ik had over Iets anders wIllen schrIjven
Medisch Door: Michele Di Maio, arts
Last Minute
??
? ?
??
??
de impact
van
covId-19
De Tsjechische fabrikant Bristell wilde de-
buteren met de B8, een nieuwe metalen
hoogdekker met bestuurbaar neuswiel en
rotax 912 UlS (100 pk) aandrijving. De
deuren van de 1,25 m brede cockpit en
de deur van het bagagecompartiment zijn
van composietmateriaal. Op termijn wordt
de B8 ook aangeboden met rotax-motoren van het type 914 en 915is. Het toestel
krijgt een MTOW van 600 kg en kan inmiddels besteld worden. Nieuw is ook de B23
met een MTOW van 750 kg en een nuttige lading van 315 kg. Het toestel voldoet
aan Night VFr-eisen, maar kan ook worden opgewaardeerd tot vluchten onder iFr.
Vernieuwd is ook de Slowaakse aerospool WT-9 Dynamic die onder de Duitse regels
nu met een MTOW van 600 kg mag vertrekken (zowel met vast als intrekbaar lan-
dingsgestel). Basisprijs 130.000 euro (ex. btw). n
data aero 2020 nog nIet bekend
Vanwege het coronavirus is er begin april geen aErO 2020
gehouden in Friedrichshafen. Daardoor kan in de volgende
editie ook geen beursverslag worden opgenomen. Toch viel
aan de vooravond van het evenement al het nodige Gene-
ral aviation-nieuws te melden. Zoals de bij aquila aviation
gebouwde a212GX, die een zegen van de EaSa kreeg. Het
vliegtuig zal worden geleverd met een Garmin G500 Txi
met MVp50-motorbewakingsunit en een rotax 914 Turbo
(115 pk) die een Muhlbauer cs-propeller aandrijft. Bij 55
procent motorvermogen wordt een vliegbereik voorzien van
620 nm (1.150 km). De a212GX is gecertificeerd als Vla
met een MTOW van 750 kg. Er wordt echter gewerkt aan
een versie met een 50 kg hoger startgewicht. Basisprijs
vanaf 220.000 euro. n
55_medischerubrieklastminute.indd 55 17-03-20 09:53