54 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
De rePublic XF-12
in het kort
Bemanning 7
Motoren P&W R-4360-37 Wasp Major
Lengte 39,36 m
spanwijdte 28,59 m
Hoogte 8,63 m
MtoW 45.995 kg
Maximale snelheid 743 km/h
Vliegbereik 6.450 km
Plafond 12.800 m
stijgvermogen 11,2 m/sec
HistoRie Door: Jozef Mols – Foto’s: Goleta air & Space Museum
naar Mitchel Field op long island worden permanent foto’s gemaakt. Op
dat ogenblik is de oorlog in de Zuidzee na de inzet van atoombommen in
Japan voorbij. En daarmee is ook de XF-12 overbodig geworden.
overboDig
Nadat de XF-12 wordt aangepast met een nieuwe ‘all-weather’-uitrusting
en nieuwe motoren die korte tijd voor extra vermogen zorgen, komt het
ontwerp weer in de belangstelling bij de US air Force en het State De-
partment. Het toestel is immers uitzonderlijk geschikt als spionagevlieg-
tuig dat op grote hoogte en met hoge snelheid zowel met daglicht als
tijdens perioden van verminderde zichtbaarheid uitstekende luchtfoto’s
kan maken. Mocht het vliegtuig gestationeerd worden op noordelijke ba-
ses in Canada en alaska, dan zou dit vliegend fotolab grote arctische ge-
bieden kunnen verkennen. Want de ooit geällieerde Sovjet-Unie gaat na
de oorlog een eigen koers varen die in Washington met argusogen
wordt gevolgd. Verkenning van russisch arctisch gebied is dus belangrijk.
Maar op dat moment is zowel de B-29 rB als de B-50 beschikbaar die
eveneens voor verkenningsopdrachten kunnen worden ingezet. Het
doek valt voor de XF-12.
te Duur
republic heeft echter ook gehoopt een van de XF-12 afgeleid passa-
giersvliegtuig op de markt te kunnen zetten met als type-aanduiding rC-
2 rainbow. Juan Trippe, de charismatische president van pan am, ziet
onmiddellijk toekomst in dit nieuwe model dat in staat moet zijn los an-
geles met New York te verbinden in zeven uur vliegen. Een vlucht van
New York naar londen zou slechts negen uur duren. Ondanks de be-
langstelling van pan am tekent american airlines als eerste een order
voor maar liefst twintig exemplaren van de rainbow. pan am volgt met
een order voor zes (plus twaalf opties). De rainbow moet plaats bieden
aan 46 passagiers. De bemanning bestaat uit zeven leden. Nadat de
luchtmacht haar bestellingen voor de XF-12 heeft geannuleerd, moeten
de ontwikkelingskosten van de rC-2 echter volledig doorberekend wor-
den aan luchtvaartmaatschappijen waardoor het vliegtuig veel te duur
wordt. De lockheed Constellation en de Douglas DC-6 worden daardoor
opeens veel interessantere modellen. Ondanks de uitstekende presta-
ties van de XF-12 komt het dus nooit tot serieproductie, maar zijn de
twee prototypes de enige exemplaren van dit ontwerp die ooit het lucht-
ruim konden kiezen.
De bouw van het eerste prototype.
proefdraaien voor een testvlucht.
52-53-54_republicrainbow.indd 54 17-03-20 09:52