PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 53
ders en een totale cilinderinhoud van 71,5 l. De r-4360 heeft vier rijen
van zeven cilinders in plaats van de klassieke opstelling met twee rijen
van negen. Hierdoor kunnen motorgondels gebouwd worden met een
beperkt frontaal oppervlak waardoor de luchtweerstand wordt vermin-
derd. Nadeel is wel dat het moeilijker is om de cilinders in de achterste
rijen te koelen. Daarom wordt achter de propeller een luchtinlaat voor-
zien die koellucht voor de cilinders moet capteren. De motoren zijn
voorzien van een turbo-supercharger en drijven Curtiss-Wright propellers
aan met een diameter van 4,93 m. De luchtinlaten voor de koeling van
de radiatoren zijn vooraan in de vleugelrand ingebouwd.
camera’s
in de romp van het vliegtuig zijn achter de vleugel drie ruimen voorzien
waarin de fotografische uitrusting is geplaatst. Hierin worden Fairchild
K-17 camera’s ingebouwd. Tijdens nachtvluchten kan het vliegtuig acht-
tien foto-flash-bommen afwerpen die het te fotograferen gebied verlich-
ten. De cameralenzen worden elektrisch verwarmd om distortie te ver-
mijden. Ook beschikt de XF-12 over een volledig fotolab waardoor
tijdens de vlucht gemaakte opnames afgedrukt kunnen worden zodat
die na de landing sneller op het bureau van de opdrachtgever belanden.
ProeFvluchten
De XF-12 voltooit haar eerste vlucht op 4 februari 1946. Tijdens het volgen-
de testprogramma behaalt het vliegtuig een snelheid van 760 km/h op een
hoogte van 14.000 m. Het heeft een vliegbereik van 7.200 km en presteert
daarmee beter dan de eisen van de USaaC-specificatie. Op 10 juli 1947
wordt het eerste prototype beschadigd tijdens een harde landing, maar het
vliegtuig kan hersteld worden en zal later opnieuw deelnemen aan de
proefvluchten. Het meest succesvolle ‘wapenfeit’ van de XF-12 is ‘Operation
Birds Eye’ die de capaciteiten van het vliegtuig als fotoverkenner moeten
onderstrepen. Op 1 september 1948 stijgt het tweede prototype op vanaf
het US air Force Flight Test Center in Murdoc (Californië) en klimt het naar
kruishoogte boven de Stille Zuidzee. Op een hoogte van 40.000 ft wordt
een oostwaartse koers gevolgd over de Verenigde Staten. Tijdens de vlucht
Bijschrift
??
? ?
??
??
De XF-12 was een groot vliegtuig.p&W r-4360-37 Wasp Major-motoren.
52-53-54_republicrainbow.indd 53 17-03-20 09:52