50 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
De U.S. army is op zoek naar een vervanger van de in 2017 uitgefaseer-
de Bell OH-58D Kiowa Warrior die zowel verkenningsmissies als aanvals-
taken kon uitvoeren. Boeing wil daarop inspelen met een opmerkelijk
tweepersoons tandemseat-ontwerp. De helikopter krijgt naast een schar-
nierloze zesbladige hoofdrotor en conventionele staartsectie met vier ro-
torbladen een ‘propulsor’ aan de achterzijde. De aandrijving zal plaats-
vinden via een enkele door de U.S. army geselecteerde General Electric
T901 turboshaft. Deze motor is ontworpen voor een af te geven vermo-
gen van 3.000 pk en is in het kader van het improved Turbine Engine
program (iTEp) tevens geselecteerd voor inbouw in de Boeing aH-64
apache en Sikorsky UH-60 Black Hawk. De cockpit wordt modulair en
ingericht volgens Modern Open Systems architecture (MOSa) die nu en
in de toekomst snel en eenvoudig kan worden aangepast aan de opera-
tionele eisen van de U.S army. Voor beide inzittenden zijn grote displays
voorzien terwijl sprake zal zijn van fly-by-wire besturing. Gesproken wordt
vooreerst over een kruissnelheid van 180 kts (333 km/h).
ConCurrenten
andere deelnemers aan de Fara-competitie zijn Karem aircraft, aVX air-
craft en l3 Technologies. Ook Bell wil meedingen door de nieuw te ont-
wikkelen 360 invictus naar voren te schuiven. De helikopter krijgt fly-by-
wire besturing en het rotorsysteem van de 525 relentless dat uit vijf
composietkoolstofbladen bestaat. De maximale rotordiameter zal 12,2
m bedragen omdat een van de eisen is dat de helikopter tussen gebou-
wen moet kunnen manoeuvreren. De nieuwe helikopter zal per definitie
aan de Fara-eisen kunnen voldoen omdat deze (dankzij de aanwezige
hulpvleugels) een kruissnelheid zal krijgen van meer dan 185 kts (343
km/h), 5 kts (10 km/h) meer dan het programma vereist. Volgens Bell
wordt dit mede mogelijk door het intrekbare landingsgestel en de inge-
kapselde staartrotor. Ook de met een coaxiale hoofdrotor uitgeruste Si-
korsky raider X dingt mee naar de order. De uitermate wendbare heli-
kopter (hellinghoek > 60 graden) wordt aangedreven door een enkele
General Electric YT706 turboshaft met een vermogen van 2.600 pk en
kan snelheden halen van meer dan 250 kts (463 km/h). De U.S. army
zal binnenkort twee fabrikanten aanwijzen die een prototype mogen
bouwen. De uiteindelijke winnaar moet zorg dragen voor operationele
inzetbaarheid van de nieuwe helikopter in 2028.
Boeing is voornemens een nieuwe eenmotorige helikopter te ontwikkelen die voldoet aan de eisen die
de U.S. Army stelt aan de Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA). Bij het ontwerp worden Boeing
Phantom Works, AvionX en Aurora Flight Sciences betrokken.
Bijschrift
FUTUrE aTTacK rEcOnnaiSSancE aircraFT
OntWikkelingen Door: ruud Vos – Foto’s: Boeing/GE aviation
??
? ?
??
??
50_boeingfara.indd 50 16-03-20 16:32