48 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
ReisveRslag Door: Marcel Warmerdam
VooRbeReiDingstips
1. in europa is het vliegen betrekkelijk eenvoudig. Dien een vliegplan in, wacht op de acknow-
ledgement, neem je paspoort mee en je kunt vliegen. als je buiten europa vliegt, wordt het
wat moeilijker. Dan heb je een Overflight permission and landing permission nodig van de
luchtvaartautorisatie van het land. en je moet altijd via een vliegveld binnenkomen waar cus-
toms aanwezig is. Dus meestal grote vliegvelden.
2. alle vliegplannen en general Declarations voorbereiden, en afdrukken.
3. Persoonlijk moet je de volgende inentingen hebben gehad: gele koort, malaria, hepatitis.
4. voor het vliegtuig een annual laten uitvoeren.
5. verzekeringen voor het vliegtuig?
6. veel contant geld (Us dollars) meenemen.
7. Reservedelen meenemen, zoals buitenband en binnenband van het voorwiel en het hoofd-
wiel.
8. extra olie meenemen.
9. TKs-vloeistof meenemen, omdat die nergens in afrika verkrijgbaar is.
10. visa voor een heleboel landen. echter in veel landen geldt: als piloot ben je 72 uren vrijge-
steld van visumplicht en kun je na inlevering van je paspoort vrij reizen in dat land.
11. ga met iemand praten die al eens zo’n tocht gemaakt heeft.
12. als je landt, eerst tanken en dan pas op weg naar het hotel.
13. De handling zoveel mogelijk zelf doen om kosten te sparen.
retourtje Weeze-Kaapstad voltooid.Het is erg koud boven Europa: -30°C.
wat minimaal een uur zou duren. Het
tanken en vliegtuig voorbereiden was
in 30 minuten geregeld en toen heb-
ben we de laatste leg gevlogen terug
naar huis, EDlV. Het was winter in Eu-
ropa en we kregen te maken met
-30°C. Geen probleem voor de Da42-
Vi.
ConClusie:
Het was een bijzonder mooie tocht.
We hebben veel vliegplezier gehad, in-
clusief een heleboel wolken en bu-
reaucratie.
44-45-46-47-48_reisverslag.indd 48 16-03-20 16:31