Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

46 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
ReisveRslag Door: Marcel Warmerdam
gen naar Xakanaxa waar we zes mooie safari’s hebben gedaan. in Xaka-
naxa is een nieuw vliegveld aangelegd, maar verwarrend omdat Garmin
het oude aangeeft als het juiste. Gelukkig zijn we op het goede veld ge-
land. De 1.200 m lange baan bestaat uit zand en een bovenlaag van
kalk, waardoor regenwater snel wegtrekt. Na de landing en een start is
het vliegtuig wel helemaal smerig.
Na vier dagen door naar Maun, een vliegveld met drie tankzuilen naast
elkaar, net als bij tankstations langs de snelweg. Op Maun staan talrijke
Cessna Caravans die alle vliegvelden in de Okavanga-delta moeten be-
voorraden. Erg goed geregeld, maar voordat we weg konden, moesten
we alsnog de landingsgelden van Kasane betalen inclusief een boete.
Daarna door naar Windhoek Eros, een vliegtocht van vijf uur. Namibia is
eentonig omdat het nagenoeg helemaal uit woestijn bestaat. Dat is
Botswana ook, maar dat land heeft het voordeel dat de Okavanga vanuit
angola stroomt en in Botswana in de woestijn in de grond zakt, waaruit
de Okavangadelta is ontstaan. Hierdoor leven daar talrijke wilde dieren.
Een bekende van Marcel woont in Windhoek die ons de achtergronden
vertelde en ons de streek liet zien. Opmerkelijk is dat het presidentiële
paleis van Namibia gebouwd is door de Noord-Koreaanse Kim Yong Un,
onder voorwaarde dat hij een fabriek mocht bouwen in Namibia. Daar
worden nu wapens gemaakt onder toezicht van het Duitse rheinmetal.
Deze worden naar Noord-Korea getransporteerd, zodat dat land kwalita-
tief goede wapens heeft die daar niet zijn gemaakt.
11 december. Naar Kaapstad, maar parkeren en handling kost er 1.160
dollar voor een aantal dagen. Daarom naar Stellenbosch, een vliegplaats
40 km ten oosten van Kaapstad. Ongeveer 50 km ten noorden van de
zuidelijke rand van Zuid-afrika ligt een redelijk hoge bergrug. Daar moet
je overheen, om vervolgens te dalen richting Stellenbosch. De toren was
niet bezet, daarom hebben we constant onze positie aangeven en zijn
via een direct final geland. Verder een prima vliegveld en een van de
weinige in Zuid-afrika met jetfuel want de meeste Zuid-afrikaanse vel-
den hebben alleen avgas.
Bij aankomst was er een feestje. Dachten wij. Er waren veel lokale men-
sen en er was zelfs een live zanger. Maar het bleek dat dit elke woens-
dagmiddag gebeurde. We kwamen in contact met mensen die naar on-
ze herkomst vroegen omdat wij in een ‘Duits’ geregistreerd vliegtuig
vlogen. Ze stonden versteld dat wij in tien dagen precies volgens plan-
ning zo’n grote route overbrugden. We bleven er 1:30 uur en zijn vervol-
gens naar Kaapstad gegaan omdat onze vrouwen per lijndienst waren
gekomen om met ons tien dagen in Zuid-afrika rond te reizen. Het vlieg-
tuig was niet vol getankt, want er was geen jetfuel. We zouden vanaf
hier doorvliegen naar George, een internationaal vliegveld ten oosten
van Kaapstad.
Op 19 december met de auto naar Stellenbosch om onze landingsgel-
den te betalen. De tankwacht liet ons 47 euro afrekenen voor landing
plus tien dagen parkeren. Spotgoedkoop, goede service en fijne bedie-
ning. Een bijzonder vliegveld waar we graag terugkomen.
Een dag later waren we al om 7:00 uur op het vliegveld en 15 minuten
later vertrokken richting George om te tanken. Omdat we VFr vertrokken
en we volgens de aircontroler geen vliegplan hadden, moesten we op
9.500 ft vliegen. in afrika kun je de vliegplannen via internet niet geac-
cepteerd krijgen, ondanks een acknowledgement van rocketroute. Een
half uur later mochten we wel naar Fl100. Op George getankt en tien
euro betaald voor de landing. We wilden naar Nelspruit voor een safari
in het Krugerpark. Maar omdat we vrijwel constant op grote hoogte vlo-
gen was de zuurstoftank leeg (een volle tank met 1800 pSi heeft 40
uur zuurstof voor twee personen als die gebruikt wordt in combinatie
met een Mountain High systeem). Bo Burger, een Zuid-afrikaanse Dia-
mond-dealer in lanseria, hielp ons uit de brand en vulde vervolgens de
zuurstof bij.
21 december. We vertrokken naar lilongwe in Malawi, een arm land
dat mede wordt ondersteund door de Chinezen. Die willen wel investe-
ren in infrastructuur of hotels, maar die infrastructuur is gericht op
het vervoer van goederen richting China. De vlucht duurde vijf uur
waarbij we op een hoogte van 20.319’ uitkwamen met veel crosswind.
We hadden een door Chinezen gebouwd hotel gekozen. Daar was
dus alles in het Chinees aangeduid en het eten op Chinese leest ge-
schoeid.
indrukwekkend Keniaans wild.
Victoria Falls.leg 6: Nairobi (Kenia) – Ndola (Zambia). ‘Hippo’ houdt ons in de gaten.
Onderweg naar Karthoum boven saaie woestijn. Khartoum international airport.
44-45-46-47-48_reisverslag.indd 46 16-03-20 16:31