Pagina 44 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

44 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Zowel Warmerdam als Kautz vloog een Bonanza, een mooi vliegtuig met
bepaalde beperkingen. Kautz verruilde deze in 2010 voor een Cirrus
Sr22 Turbo. Warmerdam verkocht de zijne in 2012 en ondernam na-
dien met Kautz in diens Sr22 lange vliegtochten. Daarbij liepen ze
steeds vaker aan tegen de beschikbaarheid van avgas: slechts verkrijg-
baar in Europa (noordelijke helft, en beperkt in Noorwegen), de VS en
Zuid-afrika. Omdat ze geen miljoenen wilden investeren in een turbo-
prop, kwamen ze uiteindelijk uit bij een Diamond Da42-Vi. Dat toestel
had pluspunten als snelheid, onderhoudskosten, jetfuel, minder brand-
stofverbruik en daarmee ook een grotere reikwijdte (1.215 nm/2.250
km). Warmerdam: “Het grappige is dat als we de Da42 bijvullen, we
vaak getankt worden door tankwagens met een inhoud van 30 m3. Je
moet dan zeggen, ‘gooi maar vol’. als het meezit gaat er 250 l in. Je ziet
de chauffeur dan troosteloos kijken, maar wij zijn blij met het zuinige
vliegtuig.”
De beste tijD?
Warmerdam: ”als je in december in Europa vertrekt, heb je te maken
met ijsvorming en kou. De zon kom je vanzelf tegen als je over de eve-
naar vliegt. Ga je in juni/juli dan is het warm in Europa en in afrika. We
kozen voor december omdat dit in onze tijdplanning het beste uitkwam.
Maar in afrika werkt het allemaal even iets anders. We kregen onder-
steuning van Mike rose van White rose aviation die alle vergunningen
regelde. Voor vliegplannen gebruikten we rocketroute. Dat werkt in Eu-
ropa prima. Onze tour was gepland, maar een week voor het vertrek
kregen we te horen dat Ethiopië het luchtruim gesloten had voor vlieg-
tuigen onder Fl250. We moesten onze reis aanpassen. Niet alleen de
vliegplannen, maar ook de vergunningen. Daardoor zouden we nu over
Sudan en over Zuid-Sudan moeten vliegen. Ook moet dan de verzeke-
ring geregeld zijn want Kenia is daar zeer alert op. Onze verzekering sluit
veel landen uit die in oorlog zijn. Uiteindelijk was alles geregeld, maar
om over Zuid-Sudan te vliegen, was niet aanlokkelijk. Over de westkant
van afrika vliegen was geen optie omdat je dan over landen vliegt waar
je niet wilt zijn.
Op 28 november 2019 zijn we vertrokken uit Weeze en over de alpen
gevlogen. Een wondermooi uitzicht met mooie sneeuwpieken. Het vlieg-
plan voor de volgende dag was al geregeld, dus konden we Split mooi
bezoeken.
Op vrijdag 29 november door naar Heraklion op Kreta. Met veel tail-
wind zelfs een Ground Speed (GS) van 238 kts. De gemiddelde GS was
189 kts. We waren al eens in Heraklion geweest en vonden de handling
erg duur. Zo hadden we in 2018 nog 185 euro betaald voor alleen de
landing en een handling die niet bijzonder was. Bij het vertrek op 30 no-
vember moesten we 286 euro betalen voor gelijke handling. Erg duur,
maar er zat nog meer hebberigheid in het vat…
Op 30 november vertrokken richting luxor in Egypte. Opnieuw tailwind
met een GS van 198 kts. Boven de Egyptische woestijn vliegen is eento-
nig. We vlogen altijd iFr en werden compleet begeleid. Egypte is nog
steeds in oorlog en in de Sinaï is het ook niet pluis. Dus werd alles met
militaire precisie geregeld. in luxor hebben we het ramesseum bezocht.
Bij vertrek viel de rekening voor landing en handling tegen: 1.000 dollar
omdat we ook de handling van Saudi en Ethiopië moesten afrekenen.
Belachelijk, maar wat doe je eraan?
Holger Kautz en Marcel Warmerdam kennen elkaar sinds 2007 en willen al langer samen een wereldreis
maken. Maar beiden zijn ondernemer met weinig tijd. Daarom past zo’n wereldtour nog niet in hun agen-
da. Om alvast in de stemming te komen bedachten ze een ‘tussenoplossing’: een retourtje Kaapstad.
RetouRtje Weeze-KaapstaD
ReisveRslag Door: Marcel Warmerdam
(Foto: Berend Jan Floot/aironline.nl)
44-45-46-47-48_reisverslag.indd 44 16-03-20 16:31