42 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
aan het ontwerp van de Carplane wordt al sinds 2008 gesleuteld waar-
bij in 2012 meerdere patenten in China en amerika werden vastgelegd.
Er is inmiddels een voorlopige Duitse vliegvergunning bij de Duitse
luchtvaartautoriteiten aangevraagd, zodat een eerste vlucht waarschijnlijk
niet lang meer op zich zal laten wachten.
ConCept
De dubbele cabine is volgens de ontwerpers geen ontwerpgrapje, maar het
gevolg van een doordacht compromis. Daarbij werd gezocht naar het beste
uit beide werelden van rijden en vliegen. Omdat de Duitse wetgever amper
concessies kent waar het gaat om op snelwegen toegelaten voertuigen,
werd gekozen voor een dubbele romp. Dit maakte de montage van velgen
met een diameter van vijftien inch mogelijk in combinatie met normale au-
tobanden. Op die manier zouden de rijeigenschappen overeenkomen met
die van een gewone auto, wat ook zou moeten blijken uit een geprojecteer-
de topsnelheid van 176 km/h. Daarmee kan volgens de producent ook
voorkomen worden dat het toestel van ‘airstrip naar airstrip’ moet taxiën in
plaats van er met een normale snelheid naar toe te rijden. Doordat het toe-
stel in ‘autostand’ maar 5,44 m lang, 2,25 m breed en 2,12 m hoog is, past
het ook nog eens in een gemiddelde garage.
Aan het verschijnsel ‘transition roadable aircraft’ is recent een nieuwe variant toegevoegd, de CarPlane
van Carplane GmbH. Met het Duitse opvallende ontwerp worden sinds eind januari 2020 op de luchtha-
ven van Braunschweig rolproeven uitgevoerd. Vergeleken met ‘concurrenten’ als de sinds 2012 vliegende
Nederlandse PAL-V of de Amerikaanse Terrafugia die al in 2009 haar maiden flight beleefde, is opnieuw
sprake van een tamelijk opvallende creatie…
Carplane
ONTwikkeLiNGeN Door: ruud Vos – Foto’s: Carplane GmbH
inklapbare propellerbladen. in goed Nederlands gezelschap…
42-43_carplane.indd 42 16-03-20 16:31