40 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Joseph Gwinn heeft tijdens de Eerste Wereldoorlog deelgenomen aan
de vijandelijkheden als piloot waarna een baan volgt als hoofdingenieur
bij de Consolidated aircraft Corp. in 1935 richt hij in Buffalo (N.Y.) de
Gwinn aircar Company op. Twee jaar later kan het prototype van zijn air-
car zijn eerste vlucht maken, mede dankzij financiële steun van de ame-
rikaanse overheid. De aircar is bedoeld als ‘everyman’s airplane’ en
moet de kloof overbruggen tussen autorijden en vliegen met een ‘echt’
vliegtuig. Volgens Gwinn maken slechts enkele amerikanen de overstap
van ‘rijden’ naar ‘vliegen’ omdat het behalen van een vliegbrevet te
moeilijk zou zijn. Vooral de coördinatie bij het bedienen van de controle-
vlakken van de vleugels en die van de staart zou voor vele kandidaat-pi-
loten problematisch zijn. Daarom moest de aircar makkelijk te besturen
zijn.
ConstruCtie
De aircar heeft een metalen romp. De vleugels zijn opgebouwd rond
twee houten dragers en metalen ribben die bekleed zijn met doek. Ze
zijn afneembaar zodat het voertuig ook op de weg als gewone auto kan
rijden. De cabine biedt plaats aan twee inzittenden in side-by-side confi-
guratie. De besturing van het vliegtuig gebeurt middels een conventio-
neel stuurwiel. Het vliegtuig beschikt over twee gashendels: één op de
grond in de vorm van een pedaal waarmee motorvermogen tijdens het
rijden geregeld kan worden, en tijdens de aanloop bij het vliegen. Een
conventionele gashendel zorgt voor vermogen tijdens het vliegen.
Besturing
piloten moeten bij het vliegen met de aircar met maximale snelheid
over de startbaan rijden met de flaps naar boven gericht. Dan moeten
ze het pedaal op de vloer indrukken waardoor de flaps in startpositie
worden gebracht zodat het toestel in de lucht springt. Daarna kan de pi-
loot de flaps langzaam intrekken. Het prototype van de aircar wordt aan-
gedreven door een Britse 130 pk sterke pobjoy Niagara radiaalmotor.
Ook een tweede prototype – met enige verbeteringen – wordt door de-
ze krachtbron aangedreven.
Autonoom vliegende luchttaxi’s en vliegende auto’s winnen aan populariteit. Tientallen modellen
worden voorgesteld, maar uiteraard blijft het de vraag hoeveel daarvan ook het stadium van de serie
productie zullen halen. De vliegende auto is echter geen recente uitvinding die ontstond onder druk van
de huidige verkeersproblemen. Al tussen de twee wereldoorlogen werden her en der vliegende auto’s
ontwikkeld, zoals de Gwinn Aircar.
gwinn AirCAr
HisTorie Door: Jozef Mols
40-41_gwinaircar.indd 40 16-03-20 16:31