Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

4 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
In the picture
35 Tecnam p2012 Traveller i-EaSD
Columns
7 lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Yannick Masseus
49 analyse Herhalingsoefening
60 De veteraan Theun Miedema
61 register Nederland
Experimental
22 autopilot in een experimental? De voor- en nadelen
Historie
32 p84 Jet provost Basistrainer uit de jaren vijftig
40 Gwinn aircar Vliegende auto tussen de wereldoorlogen
52 republic XF-12 rainbow amerikaans verkenningsvliegtuig
62 Dornier Do 27 antwoord op Spaanse behoefte na WO2
Industrie
28 russische moderniseringsslag Bouwers bundelen krachten
Medisch
55 De impact van Covid-19
Militair
58 Her Majesty’s Coast Guard Engelse kustwacht geprivatiseerd
Ongevalsanalyse
62 Boeing maakt buikschuiver Training blijft noodzakelijk
Ontwikkelingen
26 Kopzorgen voor Boeing Besluiteloosheid rond nieuw toestel
42 Carplane Zowel rijden als vliegen
50 Fara Opvolger van de Bell OH-58D?
56 De stermotor Vergeten ster van de luchtvaart
Reisverslag
44 retourtje Weeze-Kaapstad
Status report
16 Syberjet aircraft SJ30i Een wel heel erg lange aanloop
22 Sling TSi afbouw toestel Frisian air
30 a330-900neo airbus met hoger startgewicht
31 aCJ320neo reizen in ultieme luxe
39 M-02J Knotsgek ontwerp uit Japan
51 ‘Jolly Green’ Nieuwe naam voor HH-60W CrH
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
35 De Amerikaanse luchtvaartmaatschap-
pij Cape Air heeft op 27 februari 2020 een eerste
commerciële vlucht uitgevoerd tussen Boston
Logan International en Nantucket met een Tec-
nam P2012 Traveller. Daarmee brak zowel voor de
luchtvaartmaatschappij als Tecnam een nieuwe
fase aan. Want met deze in 2015 geïntroduceerde
tweemotorige ‘commuter’ is veel meer mogelijk
dan het vervoer van passagiers alleen.
16 Soms duurt het erg lang voordat een nieuw
vliegtuig op de markt komt. Neem bijvoorbeeld de
HondaJet. Die vloog al in 2003 maar werd pas in 2015
gecertificeerd. Dat het nog extremer kan, wordt bewe-
zen door de door Ed Swearingen ontworpen SJ30. Deze
zakenjet vloog in 1991 voor het eerst, maar werd pas in
2005 gecertificeerd. Sindsdien zijn er ‘slechts’ acht bij
klanten afgeleverd. Maar dat is bij lange na niet het hele
verhaal…
42 Aan het verschijnsel ‘transi-
tion roadable aircraft’ is recent een
nieuwe variant toegevoegd, de Car-
Plane van Carplane GmbH. Met het
Duitse opvallende ontwerp worden
sinds eind januari 2020 op de lucht-
haven van Braunschweig taxiproeven
uitgevoerd. En net als bij ‘concurren-
ten’ als de Amerikaanse Terrafugia
die al in 2009 haar maiden flight
beleefde, is opnieuw sprake van een
tamelijk opvallende creatie…
44 Holger Kautz en Marcel Warmerdam wilden al langer
samen een wereldreis maken. Maar beiden zijn ondernemer
met weinig tijd. Daarom past zo’n wereldtour nog niet in hun
agenda. Om alvast in de stemming te komen, bedachten ze
een ‘tussenoplossing’: een retourtje Kaapstad. Lang werd
daarbij gedacht aan de SR22 Turbo, maar toen deze later werd
omgewisseld voor een Diamond DA42-VI, bleek dat een uitste-
kende keuze…
28 Het Russische luchtvaartconglomeraat United Aircraft Corporation
(UAC) gaat in de loop van 2020 een aparte civiele luchtvaartdivisie in het
leven roepen. Daarbinnen zal naast de Sukhoi Civil Aircraft Company en
vliegtuigbouwer Irkut ook het zogenoemde UAC Integration Center een
plek krijgen. Het trio wordt vervolgens onderdeel van de nieuw op te rich-
ten Civil Aviation Division. Deze moet bijdragen aan de modernisering van
de Russische maakindustrie.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 17-03-20 11:14