PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 39
Dat de M-02J er toch is, is te danken aan de Japanse tekenfilm ‘Nausicaa
of the Valley of the Wind’ waarin de hoofdpersoon een zweefvliegtuig ge-
bruikt om op gigantische bergen giftig industrieel afval op te sporen. Ha-
chiya is gefascineerd door de mogelijkheid zich vrij als een vogel door het
luchtruim te bewegen, en wil zelf ook zo’n vliegtuig hebben. Samen met
industrieel ontwerper Satoru Shinohe ontwerpt hij daarom een vliegtuig
dat gebouwd wordt bij aircraft Olympus. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de
bouw van prototypes en replica’s van historische vliegtuigen.
NederlaNdse motor
Bij hun werk zijn beiden geïnspireerd door de Mehve (afgeleid van de
Duitse naam Möwe of meeuw) die te zien is in de tekenfilm. in eerste
instantie bouwen ze een zweefvliegtuig dat sterk op deze Mehve lijkt. Ze
willen daarmee de ‘meeuwenvleugel’ testen die ook in de Mehve wordt
gebruikt. Wanneer de vluchten met deze M-02 succesvol blijken, beslui-
ten ze in 2014 een stapje verder te gaan en hun vliegtuig te voorzien
van een motor. Dat vliegtuig maakt zijn eerste vlucht in juni 2016 in
Hokkaido. Dat het een niet-conventioneel luchtvaartuig zou worden, was
vanaf het begin van het project duidelijk. Want de piloot ligt boven op
de ‘romp’ van de M-02J die enkel uit een straalmotor en zijn behuizing
bestaat. Deze motor is overigens een Nederlandse aMT Nikejet die ei-
genlijk ontworpen werd om drones voort te stuwen.
BesturiNg
Net als het hele vliegtuig is ook de besturing ervan bijzonder onconven-
tioneel. Die gebeurt immers doordat de piloot zijn lichaamsgewicht ver-
plaatst naar voor of naar achter (duiken of klimmen) of naar links of
rechts bij het maken van bochten. En die piloot mag ook geen liefheb-
ber van hamburgers zijn, want het maximale gewicht van de enige ge-
bruiker van de M-02J bedraagt 65 kg! Het is nooit de bedoeling geweest
dit ‘speeltje’ in serie te bouwen. Toch wordt er nagedacht over de moge-
lijkheid een tiental exemplaren te bouwen voor kapitaalkrachtige vrien-
den van Hachiya. Die hoopt met de opbrengst daarvan andere knots-
gekke projecten te realiseren.
Wie de Japanse luchtvaartscene volgt, komt tegenwoordig vaak niet verder dan de HondaJet of het Mit
subishi regionale verkeersvliegtuig. Daarom zal de naam Kazuhiko Hachiya ook niet direct een belletje
doen rinkelen, want Hachiya is geen vliegtuigontwerper maar professor aan de Tokyo University of Art
waar hij zich toelegt op modern design.
Bijschrift
KNotsgeK oNtwerp
STATUSreporT Door: Jozef Mols
??
? ?
m-02J iN het Kort
Aantal plaatsen 1
Motor Nike AMT Netherlands
Lengte 2,67 m
Spanwijdte 9,63 m
Hoogte 1,36 m
Leeggewicht 100 kg
Vne 120 km/h
Maximale snelheid 90 km/h
overtreksnelheid 36 km/h
Klimvermogen 2,5 m/sec
??
??
39_openskym-02j.indd 39 16-03-20 16:30