38 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
In the PIcture Door: ruud Vos – Foto’s: Tecnam
teCnam p2012 traveller
in het kort
Aantal inzittenden 2 piloten + 9 passagiers
Motoren 2 x Lycoming teO-540 c1A, 375 pk elk
Propellers 2 x Mt, 4-bladig
Lengte 11,8 m
Spanwijdte 14 m
hoogte 4,4 m
cabinelengte 5,90 m
cabinebreedte 1,47 m
cabinehoogte 1,35 m
cabinevolume 11,3 m3
Brandstofvoorraad 2 x 375 l
Leeggewicht 2.286 kg
Max. startgewicht 3.600 kg
nuttige lading 1.332 kg
nuttige lading (full fuel) 199 kg
Max. kruissnelheid 10.000 ft 194 kts (359 km/h)
econ. kruissnelheid 173 kts (320 km/h)
Overtreksnelheid 69 kts (127 km/h)
Stijgsnelheid 1.200 fpm (360 m/min)
Dienstplafond 10.000 ft (3.048 m)
Startrol 380 m
Startrol 50 ft obstakel 658 m
Landingsrol 295 m
Landingsrol 50 ft obstakel 549 m
Vliegbereik (full fuel) >950 nm (1.759 km)
Vliegbereik (max. payload) 384 nm (711 km)
Flight rule VFr Day/night, Fully IFr
landingsgestel en geschiktheid voor starts en landingen vanaf korte, on-
verharde startbanen. Dankzij lycoming turbocharged TEO-540-C1a mo-
toren kunnen gebruikers avgas of het goedkopere Mogas tanken. Beide
blokken leveren 375 pk en verbruiken bij 65% motorvermogen geza-
menlijk ‘slechts’ 129 l/u. De corresponderende vliegsnelheden liggen
tussen de 160-177 kts (296-328 km/h) op respectievelijk zeeniveau en
10.000 ft (3.048 m). Bij 60% motorvermogen daalt het verbruik naar
115 l/u. piloten komen via een eigen 72 cm brede deur in de cockpit
met Garmin G1000 NXi suite met twee primaire Flight Displays en een
centraal geplaatst Multi Function Display. Eind 2019 werd Safe Flight
aangewezen als leverancier van een geavanceerd stall warning systeem
voor de p2012.
multifunCtioneel
De p2012 is multifunctioneel inzetbaar. Dat blijkt uit meerdere cabine-
configuraties. primair wordt echter gemikt op ‘commuteren’. De binnen-
maten zijn daarbij niet de beroerdste, terwijl ook de pitch van 32 inch
(81 cm) bij proefzitten in de tijdens de in 2015 naar Friedrichshafen
meegenomen mock-up niet tegenvalt. Met alle stoelen bezet is er nog
ruimte voor 2,5 m3 bagage in de neus en een achterin gesitueerd baga-
gecompartiment.
Zonder stoelen is sprake een vrachtruim met vlakke vloer en een cabi-
nevolume van dik 10 m3. Door vervolgens de 80 cm brede standaard-
deur te vervangen door een 130 cm breed exemplaar (bij gelijkblijvende
hoogte van 122 cm) ontstaan legio mogelijkheden waaronder een Spe-
cial Mission platform (SMp). Tecnam hield bij het ontwerp al rekening
met deze mogelijkheid door alle kabels aan de zijkanten van de romp
onder te brengen. Daardoor kunnen in de cabinebodem twee uitsparin-
gen van 73,5 x 56,7 cm gerealiseerd worden voor het aanbrengen van
onder meer camera’s en geavanceerde sensoren. Een eerste SMp-vari-
ant is inmiddels verkocht aan de Oostenrijks-Duitse onderneming airbor-
neHydroMapping dat al met een p2006T SMp vliegt. Van deze tweemo-
torige rotax-aangedreven variant zijn al bijna honderd SMp-versies
verkocht en geleverd. Tot op heden zijn orders en opties vastgelegd voor
138 Travellers.
acceptatievlucht eerste p2012 launchcustomer Cape air.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 16-03-20 16:30