PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 35
In the PIcture Door: ruud Vos – Foto’s: Tecnam
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij cape Air heeft op 27 februari 2020 een eerste commerciële
vlucht uitgevoerd tussen Boston Logan International en nantucket met een tecnam P2012 traveller.
Daarmee brak zowel voor de luchtvaartmaatschappij als tecnam een nieuwe fase aan.
“Voor de mensen van het Tecnam-team is het ontwerpen en bouwen
van vliegtuigen niet zomaar een baan. Het onderstreept onze passie
voor vliegen”, aldus een trotse paolo pascale bij de presentatie van de
p2012 Traveller tijdens de aErO 2015 in Friedrichshafen. Volgens de
Tecnam-directeur zou het tweemotorige toestel niet alleen de aller-
grootste Tecnam ooit worden, maar ook nog eens plaats bieden aan
twee piloten en tot negen passagiers. Het ontwerp van wijlen professor
luigi pascale verklaart direct waarom het toestel veel weg heeft van de
eveneens door hem getekende Tecnam p2006T en de partenavia (Vul-
canair) p68. pascale maakte voor zijn overlijden in 2017 de eerste
vlucht van de p2012 op 21 juli 2016 nog mee. Het toestel werd EaSa
gecertificeerd op 20 december 2018 terwijl het amerikaanse Faa-certifi-
caat op 18 augustus 2019 werd overhandigd.
Cape air
Bij het ontwerp werd duidelijk gekeken naar de vervangingsmarkt voor
verouderende twins als de piper pa-31-350 Navajo en de Cessna 402C
die plaats bieden aan respectievelijk acht en negen passagiers. Er werd
vanaf het begin nauw samengewerkt met het amerikaanse Cape air. Want
deze in 1989 door piloot-ondernemer Daniel a. Wolf opgerichte lucht-
vaartmaatschappij vliegt niet alleen met vier Britten-Norman islanders en
elf Cessna Caravans amphibians, maar ook met liefst 83 C402’s. Met de-
ze luchtvloot worden dagelijks 400 vluchten uitgevoerd naar 34 bestem-
mingen in zes amerikaanse regio’s en het Caribische gebied waarbij jaar-
lijks ruim 500.000 passagiers worden vervoerd. Door twintig p2012’s vast
te bestellen (met opties op nog eens tachtig) zou Tecnam in de C402-
vervanging kunnen voorzien. Eind 2019 arriveerden de eerste twee Travel-
lers in amerika, begin 2020 volgden nog eens drie terwijl eind dit jaar alle
twintig vliegtuigen geleverd moeten zijn. inmiddels is ook de eerste van
drie door Zil air bestelde toestellen op de Seychellen geland.
effiCiënt
De p2012 moest lichter, eenvoudiger en goedkoper te onderhouden
worden dan de Navajo en C402. Daarom werd gekozen voor een vast
teCnam p2012 traveller i-eaSD
Bijschrift
??
? ?
??
??
aErO 2015 (Foto: GBC)
35-36-37-38_inthepicture.indd 35 16-03-20 16:30