34 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
HistoriE Door: Jozef Mols – Foto’s: Bae Systems
perciVal (Hunting) Jet
prOVOSt t mk 5 in Het kOrt
Bemanning 2
Motor Armstrong siddeley Viper Mk 102
Lengte 10,36 m
spanwijdte 10,77 m
Hoogte 3,10 m
Leeggewicht 2.222 kg
MtoW 4.173 kg
Max. snelheid 708 km/h
Klimvermogen 20,3 m/sec
Vliegbereik 1.450 km
Plafond 11.200 m
De Jet provost T Mk 5.De Jet provost T Mk 4.
productie-modellen van een proeforder voor veertig exemplaren worden
geleverd aan de raF. Ondertussen wordt het vliegtuig ook aan buiten-
landse kopers aangeboden. Ceylon is de eerste exportklant met een or-
der voor twaalf exemplaren die zijn bewapend met twee Broning O-303
inch machinegeweren die in de vleugels zijn ingebouwd. Het vliegtuig
kan ook acht fragmentatiebommen meevoeren, naast vier raketten. Om
veiligheidsredenen wordt een systeem ingebouwd dat de werking van
de bewapening onmogelijk maakt wanneer het vliegtuig op de grond
staat of bij lage snelheid vliegt. Onmiddellijk na Ceylon plaatsen ook
Koeweit en Soedan orders. later volgen irak, Zuid-Jemen en Venezuela.
australië bestelt één exemplaar voor evaluatie, maar besluit uiteindelijk
om de de Havilland Vampire aan te kopen.
Jet prOVOSt t mk 5
Vervolgens plaatst de raF een order voor een T Mk 5-variant, voorzien van
een drukcabine en aangedreven door een Viper 201-motor. Deze aanpassin-
gen moedigen de raF aan het vliegtuig niet enkel als opleidingsvliegtuig te
gebruiken, maar ook voor training in het gebruik van diverse wapensystemen.
percival bouwt vervolgens op eigen kosten ook nog een verbeterde vari-
ant, de T MK 4, die aangedreven wordt door een Viper aSV 201-motor.
eigenlijk is dit de voorloper van de Strikemaster, maar wanneer dat mo-
del op de markt komt, is percival aircraft (inmiddels omgedoopt tot Hun-
ting aircraft) reeds opgeslorpt door de British aircraft Corp. De Jet pro-
vost blijft in dienst bij de raF tot het begin van de negentiger jaren
wanneer het vliegtuig wordt vervangen door de Short Tucano.
privé-provost op een airshow in amerika. (Foto: collectie Jozef Mols)
32-33-34_jetprovost.indd 34 16-03-20 16:30