PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 33
26 juni 1954, amper vier jaar nadat de provost voor het eerst heeft ge-
vlogen, voltooit de Jet provost XD674 haar eerste vlucht vanaf luton air-
port met Dick Weldon in de cockpit. Daarna worden nog negen exem-
plaren gebouwd. De evaluatie ervan gebeurt zowel bij de Central Flying
School (CFS) als de Nr 2 Flying Training School (FTS) in Hullavington
(Wilshire).
trainingSprOgramma
Voor de eerste fase worden door de CFS drie Jet provost T Mk 1’s gedu-
rende 111 uur getest door instructeurs die gespecialiseerd zijn in ab-ini-
tio training. Tezelfdertijd maken zij een syllabus die moet dienen voor
ab-initio jettraining. Na het beëindigen van de proeven zijn de instruc-
teurs enthousiast en dringen erop aan de Jet provost in te zetten voor
de basisopleiding.
Voor de tweede fase van het testprogramma worden zes straalvliegtui-
gen gebruikt voor de opleiding van 50 geselecteerde aspirant-piloten.
Onder hen bevinden zich 35 leerlingen die nog nooit een vliegopleiding
hebben genoten. Slechts één aspirant-piloot slaagt niet in zijn eindproe-
ven, en dat is net iemand die zijn basisopleiding kreeg aan boord van
een propelleraangedreven provost. een eindrapport, opgesteld door de
CFS, benadrukt dat de Jet provost perfect geschikt is voor ab-initio trai-
ning.
Jet prOVOSt t mk 2
in het verlengde van dit positieve rapport gaat percival aircraft aan de
slag om het prototype verder te verbeteren. Zo wordt het eerder insta-
biele landingsgestel ingekort zodat het stabieler wordt. een hydraulisch
systeem vervangt het vroeger gebruikte pneumatische systeem van het
landingsgestel. Omdat het vliegtuig nu dichter bij de grond staat, heeft
de piloot niet langer een ladder nodig om in de cockpit te klimmen. Ook
wordt de lengte van de flaps vergroot.
De nieuwe variant krijgt de type-aanduiding Jet provost T Mk 2.
Van deze versie worden vier prototypes gebouwd. eén ervan dient voor
verdere evaluatie door de raF in Boscombe Down, terwijl drie exempla-
ren door percival worden aangewend als demonstratiemodellen. Boven-
dien worden twee exemplaren gebruikt voor proefnemingen onder ex-
treme temperaturen. Zo wordt één exemplaar gevlogen in Scandinavië,
terwijl twee andere vliegtuigen in Zuid-amerika worden getest.
Jet prOVOSt t mk 3
Na de tests in Boscombe Down wordt aangedrongen op de installatie
van Martin Baker Mk 4 schietstoelen. Tevens wordt gevraagd het platte
cockpitraampje te vervangen door een ‘full view’-windscherm. De Jet
provost T MK 3 die op deze manier ontstaat, maakt haar eerste vlucht
op 22 juni 1958. Het duurt dan nog tot 26 juni 1959 alvorens de eerste
Bijschrift
??
? ?
??
??
De Jet provost was een aangepaste percival p56 provost.
Het Hunting Jet provost T Mk 1 prototype.
De nieuwe trainer kreeg een intrekbaar landingsgestel.
De Jet provost T Mk 3.
32-33-34_jetprovost.indd 33 16-03-20 16:30