32 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
in januari 1950 mag percival enkele prototypes bouwen. Twee ervan
worden aangedreven door een armstrong Siddeley Cheetah-motor, ter-
wijl een derde prototype een alvis leonides Mk 25 radiaalmotor mee-
krijgt. Op 29 mei 1951 volgt een eerste order voor 200 exemplaren met
alvis-motor. Wanneer in 1961 de productie wordt gestaakt, zijn in totaal
461 vliegtuigen afgeleverd aan de royal air Force (raF). Ook het irish
air Corps en de luchtmachten van Birma, Sudan, Oman en rhodesië
nemen het toestel af.
Straaltrainer?
Kort nadat de provost in dienst wordt genomen, oppert Wing Comman-
der a.N. Kingwill, de Services liaison Officer voor percival aircraft, dat het
misschien nuttig zou zijn om aspirant-piloten een ab-initio opleiding te
geven aan boord van een straalvliegtuig in plaats van hen eerst te leren
vliegen met een propellervliegtuig alvorens over te schakelen naar een
jet. Kingwill gaat ervan uit dat als een piloot zijn eerste vliegervaringen
opdoet in een jet en in de problemen raakt, hij mogelijk terug zal grijpen
naar zijn reflexen die hij leerde aan boord van zijn propellervliegtuig. Bo-
vendien zou bij een ab-initio opleiding aan boord van een jet het talent
van de aspirant-piloot onmiddellijk blijken, en dus niet na een toch al
dure opleiding aan boord van een propellervliegtuig.
aanpaSSingen
Om deze theorie in de praktijk te testen, wordt besloten op een relatief
goedkope manier een jet te bouwen door de romp van een provost uit
te rusten met een straalmotor. De gekozen krachtbron is de armstrong
Siddeley Viper aSV-5. Die motor wordt in de romp geplaatst, wat een
minimaal aantal wijzigingen aan de originele provost vereist. Wel wordt
de cockpit aangepast, wat ook wijzigingen aan de neusstructuur vereist.
De staart van het vliegtuig wordt iets meer afgerond en verstevigd om
beschadiging van de uitlaatpijp te vermijden mocht bij de landing eerst
met de staart de grond worden geraakt. De luchtinlaten voor de motor
worden tegen de zijkant van de romp gemonteerd. Het vaste landings-
gestel van de provost wordt vervangen door een intrekbare variant. Op
De Percival P56 Provost is een basistrainer die ontworpen en gebouwd is door de Britse onderneming
Percival. Het vliegtuig wordt in de vijftiger jaren door de Pool Henry Millicer ontwikkeld als opvolger voor
de Percival Prentice op basis van een specificatie van het ministerie voor Luchtvaart uit september 1948.
Een belangrijke vereiste is dat de instructeur beter zicht zou krijgen op de handelingen van de leerling-
piloot om zo het grote aantal laattijdige ‘drop-outs’ te verminderen.
HuNTiNg perCiVal p84 Jet prOVOSt
HistoriE Door: Jozef Mols – Foto’s: Bae Systems
32-33-34_jetprovost.indd 32 16-03-20 16:29