PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 31
De zakenjetvariant van de a320neo vloog op 19 november 2018 voor
het eerst, waarna het toestel in januari 2019 werd overgedragen aan
acropolis aviation. Deze liet het vliegtuig vervolgens overvliegen naar
aMaC aerospace in Basel waarna de Zwitserse interieurspecialisten aan
de inrichtingsklus konden beginnen die uiteindelijk dertien maanden in
beslag zou nemen.
Comfort
Het VVip-interieurontwerp werd gegund aan het italiaanse designhuis al-
bert pinto die chefontwerper Yves pickardt aan deze klus zette. pickardt
ging aan de slag met het bedenken van een luxueuze cabine-inrichting
met plek voor negentien vlieggasten. Zeventien van hen kunnen vervol-
gens tijdens vluchten met een lengte van zo’n twaalf uur gebruikmaken
van slaapstoelen, terwijl daarnaast nog een masterbedroom met een
tweepersoonsbed is gerealiseerd. in deze ‘slaapkamer’ is ook een bu-
reautje geplaatst. Tevens kan er een rechthoekige douche worden aan-
getroffen, de grootse tot op heden aangebrachte voorziening in een
vliegtuig met een enkel gangpad. Vlieggasten wacht onderweg een vol-
ledig ingerichte keukengalley inclusief inductie-oven. Tijdens lange vluch-
ten wordt een cabinedruk aangehouden die overeenkomt met een
hoogte van 1.950 m. in combinatie met een luchtbevochtiger moet dit
bijdragen aan nog meer reiscomfort.
Voor werk en onstpanning is contact met de buitenwereld mogelijk via
aan snel Ka-Band internet gekoppelde draadloze Wi-Fi. Collins aerospace
tekende daarbij voor het Venue cabinemanagementsysteem inclusief
het Stage inflight entertainment system. Daarbij kan gekozen worden uit
honderden films en tv-programma’s die getoond kunnen worden op
negentien individuele ipads of vier grote televisieschermen die desge-
wenst tevens via airshow de positie van het vliegtuig kunnen tonen.
Collins leverde bovendien hun Viu led-systeem waardoor ook sfeerverlich-
ting mogelijk wordt.
ACJNEo-VArIANtEN
De aCJ320-familie omvat momenteel de aCJ319neo, die acht passagiers
over 12.500 km of meer dan 15 uur kan vervoeren, en de aCJ320neo,
die 19 tot 25 passagiers over 11.100 km of meer dan dertien uur kan
vervoeren. Met acht passagiers kan in maximaal vijftien uur 12.500 km
worden overbrugd. Beide vliegtuigen hebben Sharklet-vleugeluiteinden en
efficiënte CFM international’s lEap-1a motoren. Ze bieden volgens airbus
meer comfort en ruimte dan de traditionele zakenjets met vergelijkbare
operationele kosten. airbus heeft momenteel elf aCJneo-varianten in de
boeken. acropolis (dat al sinds 2010 een aCJ319 voor VVip charters
aanbiedt) en airbus Corporate Jets zijn voornemens het toestel op static
te tonen tijdens de zakenluchtvaartbeurs EBaCE 2020 in Genève.
De Zwitserse interieurinrichter AMAC Aerospace heeft de eerste ACJ320neo overgedragen aan het op
Farnborough Airport gevestigde Acropolis Aviation. De Britse VVIP-operator bestelde deze Airbus Corpo-
rate Jet (ACJ) in mei 2015 en werd daarmee lauch customer van dit nieuwe type zakenjet.
Bijschrift
AIrbus ACJ320NEo
StAtuSrePort Door: ruud Vos – Foto’s: aMaC aerospace/acropolis aviation
??
? ?
??
??
31_acj320neo.indd 31 16-03-20 16:29