30 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Het idee voor een typevariant was al eerder onderwerp van een studie
bij airbus, maar na serieuze belangstelling van vier niet nader genoemde
luchtvaartmaatschapijen werd besloten het model daardwerkelijk te ont-
wikkelen. Om een hoger startgewicht mogelijk te maken, moest een
vesterkt neus- en hoofdlandingsgestel aangebracht worden. in het ver-
lengde daarvan waren ook nieuwe remmen en banden nodig. Door de-
ze ingrepen kon de onderhoudsinterval van het landingsgestel verhoogd
worden van tien naar twaalf jaar.
Na uitgebreide tests zal het rolls-royce Trent 7000 aangedreven toestel
midden 2020 op de markt komen. De a330-900neo kan bij een MTOW
van 251 ton nu 287 passagiers over 7.200 nm (13.334 km) overbrug-
gen en daardoor parijs en Singapore rechtstreeks met elkaar verbinden.
De variant met een startgewicht van 242 ton heeft een maximaal vlieg-
bereik van 6.550 nm (12.130 km). afhankelijk van de airspace cabine-
indeling is de ruimte gereserveerd voor 260-300 stoelen (drie klassen)
tot zelfs 440 in een enkele klasse.
A330-800neo
De gelijktijdig met de a330-900neo geïntroduceerde maar nog steeds
matig verkopende 800neo wordt ook met een hoger startgewicht lever-
baar na certificatie vanaf 2021. Voor deze airbus wordt met 257 passa-
giers een vliegbereik van 8.150 nm (15.093 km) voorzien waardoor
non-stop van parijs naar los angeles kan worden gevlogen. De 242 ton-
variant komt in vergelijking met de zwaardere versie met evenveel vlieg-
gasten 650 nm (1.203 km) minder ver. airbus voorziet voor deze vari-
ant 220-260 passagiers (drie klassen) of een ‘high density’ uitvoering
met 406 stoelen. Deze worden eveneens in een airspace-cabine van a
naar B gevlogen.
Airbus is op 28 februari 2020 testvluchten gestart met een A330-900neo (MSN1967) met een zoge-
noemd ‘higher maximum take-off weight’ (HMTOW) van 251.000 kg. De sinds 2018 te bestellen variant
voltooide die dag een eerste 5:12 uur durende testvlucht.
Bijschrift
A330-900neo (HMTOW)
STATuSrepOrT Door: ruud Vos – Foto’s: airbus
??
? ?
??
??
30_a330neo.indd 30 16-03-20 16:29