PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 29
en ergonomie kunnen beoordelen. Daarbij worden talloze parameters
betrokken, zoals de positie van het menselijk lichaam, het tijdstip van de
dag of de verlichting.
tijdwinst
Vergeleken met de huidige werkwijze kan bij het ontwikkelen van nieu-
we cockpits tot zes maanden tijdwinst worden geboekt omdat niet lan-
ger hoeft te worden gewacht op de feedback van testpiloten na proef-
vluchten met een prototype. Met een virtueel beoordelingssysteem kan
dit al in een veel vroeger stadium plaatsvinden en zijn aanpassingen
eerder een kwestie van uren. piloten testen met Vr een digitale lay-out,
voeren een beoordeling uit en stellen aanpassingen voor. Wanneer die
voorstellen opnieuw zijn verwerkt kan een nieuw experiment worden
voorbereid. Dit proces kan in principe eindeloos worden herhaald tot het
moment dat de definitieve cockpit lay-out kan worden bepaald. Een fy-
siek model van de cockpit op ware grootte blijft echter nog steeds ver-
eist voor certificering. UaC wil echter onderzoeken of de certificeringsin-
stanties de volledige overgang naar een virtueel beoordelingssysteem
acceptabel achten.
mig corporation
Ook bij de militaire divisie van UaC (met onder meer Tupolev, ilyushin
en MiG) wordt in hoog tempo gemoderniseerd. Zo verwierven ingeni-
eurs van de russische MiG Corporation recent een patent op een auto-
matisch naderingssysteem voor gevechtsvliegtuigen. Dit digitale systeem
verbetert de veiligheid onder moeilijke weersomstandigheden en stelt
piloten in staat in automatische modus het geselecteerde glijpad te vol-
gen en sneller te dalen. De nieuwe technologie zal na eerder opgedane
positieve ervaringen door testpiloten worden gereedgemaakt voor in-
bouw in MiG-29M/M2- en MiG-35 gevechtsvliegtuigen.
Gelijktijdig is een patent verworven om gevechtsvliegtuigen van de 4++
en 5e generatie te beschermen tegen mogelijke overbelasting tijdens
manoeuvres waarbij meer dan 9G dreigt te worden ‘getrokken’. Dit
eveneens geautomatiseerde systeem stelt piloten in staat om zich te
concentreren op de gevechtsmissies, waarbij de noodzaak om vluchtin-
formatie dubbel te controleren wordt geëlimineerd zonder de super-
wendbaarheid te verliezen. De gegevens (waaronder ook die van het
doelaanduidingssysteem) worden gepresenteerd aan de binnenzijde
van een geavanceerd helmvizier.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Kortere ontwikkeltijd van cockpits dankzij Virtual reality. automatisch naderingssysteem voor MiG-35’s.
De productie wordt verregaand gemoderniseerd.
28-29_uac.indd 29 16-03-20 16:29