Pagina 26 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

26 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Komt de NMa in het archief met ‘kansrijke ontwerpen’, waarin de 7J7
propfan of Sonic Cruiser alweer enkele jaren ligt stof te vangen? Of vindt
Boeing een antwoord op de vraag hoe een nieuw toestel voor het mid-
densegment eruit moet zien?
Een feit is dat Boeings nieuwe chief executive officer David Calhoun een
besluit over de NMa on hold heeft gezet. “We hebben het (ontwerp)
team gevraagd onze productstrategie voor commerciële vliegtuigen op-
nieuw te beoordelen om te bepalen welke vliegtuigfamilie in de toe-
komst nodig is”, zei Calhoun eind januari 2020 bij de presentatie van de
desastreuze cijfers over 2019 (US$ 636 miljoen verlies). “Dit besluit zul-
len ik en onze nieuwe chef commercial aircraft Stan Deal maken. Maar
we zullen ons volgende vliegtuig niet baseren op de airbus a321.” Op
zijn beurt zei Deal begin maart 2020 dat Boeing zich focust op de ont-
wikkeling van een toestel “dat ergens tussen de 737 MaX 10 en 787
past.”
Zie daar de hoofdbrekens van Boeing samengevat in een paar zinnen:
de terugkeer in dienst van de MaX heeft absolute topprioriteit, er zit een
gat tussen de MaX en 787 en de a321 (in het bijzonder de lr en Xlr)
zet op dit moment de norm in het middensegment.
New MidMarket aircraft
in 2014 dacht Boeing nog dat de markt voor een nieuw toestel zo over-
zichtelijk was. Het begon verkennende studies naar wat toen het Middle
of the Market (MoM)-vliegtuig heette, later omgedoopt tot New Midsize
aircraft of New Midmarket aircraft (NMa). Het moest de opvolger wor-
den van de 757 en 767 in een segment dat Boeing te lang heeft ver-
waarloosd, al hebben de amerikanen dat lang ontkend. Grofweg had
het toestel een capaciteit moeten krijgen van 200 tot 280 passagiers en
een vliegbereik van 7.400 tot 10.000 kilometer. Het moest in 2025 be-
schikbaar zijn.
toekoMstige variaNteN
Boeing ontdekte dat de markt niet om één toestel vroeg. Zo zei toenma-
lig vice-president vliegtuigontwikkeling Mike Delaney tijdens de Farn-
borough airshow 2016: “Sommigen willen een 757-achtig vliegtuig met
meer stoelen. anderen willen alleen een groter vliegbereik. En je hebt
maatschappijen die beiden willen. Het is aan ons om uit te dokteren wat
ze precies willen. Zodra we dat weten, kunnen we kijken naar de diame-
ter van de romp. Die bepaalt alles voor wat je daarna gaat doen.”
in 2018 lekten twee versies uit van wat in de volksmond de 797 heette:
de 797-6X met 228 passagiers en een vliegbereik van bijna 9.300 km,
plus de 797-7X met 268 stoelen en een range van circa 7.800 km. Hoe-
wel op het eerste gezicht een kloon van de 787, viel het toestel op door
een ovalen romp die passagiers ruimte gaf als in een widebody maar
minder vrachtcapaciteit bood.
Marktvraag
Besluiteloosheid heeft Boeing opgebroken. airbus lanceerde in 2015 de
a321lr met 164 tot 244 stoelen en een bereik van 7.400 kilometer,
meer dan de 757. in parijs 2019 kwam daar de Xlr bij met een vliegbe-
reik tot 8.700 km. Samen met de a330neo vormt de a321neo volgens
airbus het middensegment, waaraan een nieuw vliegtuig van Boeing
niets toevoegt.
De keuze van United airlines in december voor vijftig a321Xlr’s ter ver-
vanging van de 757’s heeft de 797 feitelijk de doodsklap gegeven. in-
middels staat het aantal orders voor de Xlr op ruim 450, maar hoe
groot de markt voor het middensegment is, blijft onduidelijk. Boeing
denkt aan circa 4.000, airbus houdt het op 2.500. Het is veelzeggend
dat motorfabrikant General Electric al sinds 2018 onzeker is over de
businesscase van de NMa, ook al hebben GE en Safran een grotere ver-
sie van de CFM lEap aangeboden. 757-gebruikers als Delta en ameri-
Met de MAX en 777X heeft Boeing genoeg aan zijn hoofd. Toch moet er ook nog worden besloten wat
men wil met een nieuw toestel: de NMA, ofwel New Midsize Aircraft.
terug Naar de tekeNtafel
ONTwikkeliNgeN Door: richard Schuurman – Foto’s/illustraties: Boeing
26-27_nma.indd 26 16-03-20 16:28