PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2020 23
dat dat gemeengoed is in de experimentalwereld. Daarnaast zijn er twee
servo’s nodig om de stuurstangen te bedienen en er is een drietal scha-
kelaars nodig. Verder natuurlijk een hoeveelheid kabelmateriaal.
PLAATSBEPALING
Wat je niet hoeft aan te schaffen maar wat wel zo belangrijk is, is studie
doen naar de installatie van het geheel. Begin niet zomaar in te bouwen.
Allereerst is een schema tekenen erg verstandig. Weten welke pin naar
welke aansluiting moet, is een absolute must. Ook is de plaatsbepaling
in het dashboard van belang. Hierbij mag niet vergeten worden dat er
twee drukschakelaars in het systeem geplaatst moeten worden, die
goed zichtbaar en ook vanaf beide zitplaatsen te bedienen zijn.
Ook moet bepaald worden waar de servo’s geplaatst kunnen worden.
Dit laatste is van belang om de juiste lengte van de bedieningsarmen te
bepalen, en ook de plaats ten opzichte van het zwaartepunt. Als alles
‘een plekje’ heeft gekregen, is het zaak te bepalen waar de kabels langs
geleid moeten worden en wat de lengte van de kabels moet worden,
daarbij lettend op het mogelijke fenomeen interferentie tussen kabels.
Interferentie kan zeer vreemde gevolgen hebben in een systeem, en dat
willen we zeker niet bij een autopilot. Dus signaalkabels scheiden van
voedingskabels en antennes.
BEDIENINGSORGANEN
Uiteraard heeft de Trutrak een klein schermpje waarop te lezen valt wat
het apparaat doet en waarmee je ook het apparaat instelt. Jammer dat
de handleiding niet juist weergeeft hoe het systeem in de program-
meerstand gezet kan worden. Maar een telefoontje naar de leverancier
brengt daar snel duidelijkheid in. Om tijdens de vlucht in te stellen heb
je een draai-drukknop en twee knopjes ‘mode’ en ‘alt’ tot je beschikking.
Fijn dat deze vanaf twee zitplaatsen te bedienen zijn. Daarnaast is er nog
een drietal externe schakelaars te bedienen, één om het apparaat mee
aan of uit te zetten, één om de autopilot op ‘level’ te zetten waarmee
de autopilot feitelijk actief wordt, en de ‘Control Wheel Switch’ om de
autopilot de controle over het vliegtuig te laten stoppen of even te on-
derbreken.
Voor de laatste twee schakelaars geldt: goed zichtbaar monteren en van-
af twee zijden te bedienen. In het geval van een tandem seat zullen bei-
de schakelaars in beide zitplaatsen aanwezig moeten zijn. Dat kan han-
dig door ze parallel te schakelen. De ‘Control Wheel Switch’ hoort
eigenlijk op de stick, dat werkt het handigst.
De ‘level’-schakelaar moet snel te bedienen zijn. Als je tijdens een vlucht
niet meer weet wat boven of onder, noord of zuid is, zal met een enkele
druk op de knop het vliegtuig in een veilige stand gebracht worden. Voor
Bijschrift
??
? ?
??
??
De Trutrak Vizion 385. De pitchservo in de PH-ROS.
Goed zichtbaar monteren, vanaf twee zijden te bedienen.
22-23-24_experimentalvanwendel.indd 23 16-03-20 16:28