PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 21
Lekker zo midden in de winter! En je verdere carrière, al
zicht op?
“ik ga waarschijnlijk naar de ‘triple seven’. Dat lijkt me mach-
tig mooi.”
Blijf je wel nog een beetje hangen in general aviation?
“in het begin dacht ik: dit is een voorbijgaande fase, als ik
eenmaal die grote toestellen vlieg. Maar ik heb er inmiddels
zoveel plezier in gekregen dat ik mijn ‘single engine piston’
ook zeker geldig blijf houden, om later lekker met kleine
kistjes door te kunnen vliegen.”
Oei, jij hebt het echt te pakken!
“Ja, ik merk het zelf ook. En dan te bedenken dat ik een jaar
geleden nog heel andere plannen had. Een paar vrienden
van me waren gaan vliegen en die hebben me eigenlijk gek
gemaakt met hun verhalen. Een studie communicatie leek
me toen nog helemaal geweldig, maar dat was toch niet
mijn ding.”
Nou Yannnick, daar heb ik anders niets van gemerkt. De PR
voor de KLM Flight Academy doe je in elk geval hartstikke
goed!
Onlangs las ik dat Schiphol op eigen houtje de
beslissing heeft genomen om nog verder te
groeien. Tot verwondering van de minister. En
zelfs van het lVNl, dat aan de veiligheid begint
te twijfelen.
Hoog tijd om wéér eens een pleidooi te hou-
den voor Schiphol in Zee.
Het mes snijdt wel aan zes kanten. Om te be-
ginnen hebben we er momenteel het geld
voor. Nú opstarten creëert straks enorme hoe-
veelheden werk als de economie weer in el-
kaar stort. Spaart miljoenen bij het UVW.
En daarna blijft het kassa! Want naast dijken,
havens en polders levert de BV Nederland
voortaan ook Sea Stationed airports. Wereld-
wijd topproduct.
Dergelijke kennis is ook nog eens verdraaid
lastig te kopiëren, zelfs door de slimste Chi-
nees. Want aSMl-achtige bedrijven knutsel je
in Sjanghai in een handomdraai in mekaar. Dat
begrijpt een kind.
Maar baggeren, land opspuiten en beton stor-
ten te midden van wind en woedend water?
probeer dat maar eens na te doen. Zeker met
behulp van de jongens en meiden van TU-
Delft Weg & Waterbouw. En in combinatie met
ons oer-Hollandse plan lievense.
Mochten de autoriteiten nou op basis van de-
ze column beslissen om door te gaan met dit
prachtige plan, dan heb ik een heel beschei-
den verzoek. Bij voorkeur in neon op de gevel:
GOOF BaKKEr iNTErNaTiONal airpOrT.
TAKe-OFF Door: Goof Bakker
schiphol in Zee?
koopje!
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
20-21_osolomiotake-off.indd 21 16-03-20 16:28