Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
Verreweg de meeste piloten die in deze rubriek aan het
woord komen, zijn pleziervliegers. Niks ten kwade daarvan,
maar voor een bepaalde categorie solisten is het ‘serious
business’. Er hangt veel af van die eerste vlucht alléén…
Yannick Masseus is leerling bij de KlM Flight academy
(KFa). Hij vliegt op lelystad, in de bekende hagelwitte So-
cata TB’s Single Engine met de rode Martinair-strepen op
de staart. Dat wordt binnenkort Eelde, als de volledige inte-
gratie met de KFa een feit is. Dan wordt alles KlM-blauw.
inmiddels vliegt Yannick ook al op de Diamond Twinstar,
voor zijn Multi-Engine/ir.
Heb je ook nog andere toestellen gevlogen?
“Jazeker, de Slingsby, op Seppe. Voor onze ‘upset recovery
training’. ik vond het ontzettend nuttig, vooral omdat je leert
allerlei abnormale situaties te herkennen. Het gaat natuurlijk
om het oplossen ervan, maar daar kun je niet aan begin-
nen voordat je weet wat er aan de hand is! Er zijn bijvoor-
beeld bepaalde ‘stalls’ waarbij de warning niet eens af gaat.
Om dan toch de juiste maatregelen te leren nemen, dat
vond ik ontzettend leerzaam.”
Niet een beetje griezelig?
“ik ben niet bepaald een aerobatic-liefhebber, en een klein
beetje misselijk werd ik ook wel, maar niks om me zorgen
over te maken.”
Dat heeft bijna iedereen. Gewoon negeren. En de solo, hoe
ging dat? Tien uur is ontzèttend weinig. Zweefvliegers lukt
het wel eens, maar dat ben je niet geweest…
“Bij ons op school is het niet ongebruikelijk! Maar het weer
was nogal twijfelachtig die dag, want er stond tien knopen
strakke crosswind, vrijwel haaks op de baan. ik had al flink
wat landingen geoefend, met de instructeur. Zowel gewone
als flapless, en glijlandingen van duizend voet. Maar het
weer moest natuurlijk wel binnen de limieten zijn die voor
mij golden op dat moment. alles ging lekker, maar met dit
soort dingen nemen we geen risico! Dubbel vervelend,
want de solo was wel min of meer aangekondigd, en mijn
ouders waren komen kijken. Die stonden op het terras van
Flantua mijn verrichtingen gade te slaan. Gelukkig zag de in-
structeur op een gegeven moment dat de wind binnen de
limieten bleef en ik kon gaan. Mijn ouders zagen me in
mijn eentje teruglopen naar het vliegtuig, en zij dachten: hij
is zeker iets vergeten. Maar dat was niet het geval! ik ging
solo. Met de gelukwensen van de havenmeester via de ra-
dio. Dat was ook wel apart om mee te maken. En het ging
echt goed. Eén circuit, en toen kon ik de felicitaties in ont-
vangst gaan nemen.”
En wat is het ritueel dan, bij de KLM Flight Academy?
“Je krijgt een bad, hoe dan ook. En je stropdas wordt afgeknipt.
Maar met mijn klasgenoten had ik afgesproken dat we ons ook
nog allemaal kaal zouden scheren. Dat hebben we gedaan…”
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“GelukkiG GinG de solo door”
“Want mijn
ouders waren
komen
kijken!”
naam Yannick Masseus
leeftijd 22 jaar
school KLS Flight Academy
Toestel TB10/TB20 Socata
Aantal uren tot solo 10
instructeur Ronald Bitter
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. de meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20-21_osolomiotake-off.indd 20 16-03-20 16:28