Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 19
Sj30i in het kort
Bemanning/passagiers 1/5-6
Motoren Williams r-r FJ 44-2a,
10,23 kN
Lengte 14,26 m
Spanwijdte 12,90 m
Hoogte 4,33 m
Cabine (lxbxh) 3,80 x 1,31 x 1,44 m
Leeggewicht 3.856 kg
tankinhoud 2.700 l
MtoW 6.327 kg
Kruissnelheid 436-486 kts
(808-901 km/h)
overtreksnelheid 93 kcas (172 km/h)
Startaanloop 1.200 m
Landingsrol 778 m
Kruishoogte FL490 (14.935 m)
Vliegbereik 2.500 nm
(4.626 km, 1 piloot-2 passagiers)
2.129 nm (3.943 km,
1 piloot-3 passagiers)
Internet www.syberjet.com
Cabinecomfort op ‘zeeniveau’.
jet produceerde. En opnieuw volgt een doorstart, ditmaal als SyberJet
aircraft. Daarbij kan het bedrijf dankzij medewerking van onder meer de
staat Utah en Cedar City rekenen op een pakket belastingvoordelen
waardoor zo’n 43 miljoen dollar minder hoeft worden afgedragen.
Het moederbedrijf van Metalcraft is zelfs zo overtuigd van de marktkan-
sen van de SJ30-2, dat niet alleen besloten wordt het toestel opnieuw
in serieproductie te nemen maar ook een nieuwe fabriek te bouwen
met een oppervlakte van ruim 9.000 vierkante meter. Behalve de pro-
ductiefaciliteit wordt hier ook een onderhoudscentrum ingericht met op
termijn ook onderhoudscentra elders. Vooruitlopend daarop werd in
2015 al een overeenkomst getekend met rheinland air Service GmbH
(raS) uit Mönchengladbach als Europees ‘authorized SyberJet Customer
Service Center’ (raS was overigens in 2002 tijdens de SCaC-periode
ook al aangewezen als dealer voor Duitsland, Nederland en België).
Sj30i
in de aanloop naar de voorgenomen serieproductie worden eerst vijf
nog niet afgebouwde zakenjets aangeboden als SJ30i. Deze vliegtuigen
krijgen FJ44-2a turbofans en een nieuwe SyberVision cockpit die geba-
seerd is op Honeywells primus Epic 2.0. piloten krijgen daarbij de be-
schikking over onder meer Honeywells SmartView synthetic vision met
HUD-symbolen die head-down gepresenteerd worden op de pFD’s,
elektronische checklists en aDS-B Out.
De cockpit telt nu vier lcd-schermen met een schermdiameter van ruim
30 cm, twee FMS’s en inav moving map. Vergeleken met de avionica in
eerder geleverde SJ30-2’s levert dit een gewichtsbesparing op van rond
de 100 kg.
SyberJet aircraft voerde op 9 oktober 2019 een eerste testvlucht uit met
de vernieuwde SJ30i. Sindsdien werden meer dan 50 van de in totaal
200 te vliegen testuren in de lucht doorgebracht in het kader van aircraft
Control identification Development tests waarbij met name de integratie
van de door Honeywell ontwikkelde autopilot binnen SyberVision wordt
bekeken. De vluchten worden uitgevoerd met het zevende productie-
toestel dat nog wordt aangedreven door 10,23 kN sterke Williams FJ 44-
2a turbofans.
SyberJet voorziet de vijf ‘light jets’ van een vernieuwd interieur en Ho-
neywell primus Epic 2.0/SyberVision avionica. Deze vlucht vormde te-
vens de opmaat voor een achttien maanden durend testprogramma wat
uiteindelijk moet leiden tot een aanvullend typecertificaat in 2021. Daar-
na zal zo snel als mogelijk ook het Europese typecertificaat worden aan-
gevraagd.
Sj30X
Nieuw te bouwen vliegtuigen worden vervolgens vanaf 2023 op de markt
gebracht als SJ30X met 13,34 kN sterke (dual FaDCE) FJ 44-3a motoren.
Daarbij wordt gemikt op Europese en amerikaanse certificatie in 2020. De
SJ30X moet 9 miljoen dollar gaan kosten en biedt plaats aan een piloot en
vijf tot zes passagiers. Deze worden bij een kruissnelheid van 436-485 kts
(808-901 km/h) op Fl490 (14.935 m) vervoerd. Het maximale vliegbereik
ligt rond de 2.500 nm (4.626 km). Met een piloot en drie passagiers en de
vereiste reserves kan 2.129 nm (3.943 km) worden overbrugd.
Ook krijgen de zakenjets een nieuw interieur voor de vier tot zes passa-
giers. SyberJet trok hiervoor Jason Castriota Design aan. Castriota was
onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de Ferrari 599 GTB Fiora-
no, de Maserati Gran Turismo en de pininfarina rolls-royce Hyperion.
“We grepen deze mogelijkheid aan om piloten het gevoel te geven dat
ze in een supercar zitten”, zegt hij. “Met daarbij natuurlijk de nadruk op
superieure ergonomische eigenschappen en een heel erg technische
‘look and feel’. Voor de passagiers legden we het accent op een moder-
ne, functionele, dynamische en comfortabele omgeving die open en
licht is waardoor uitermate vreedzaam en relaxed reizen mogelijk wordt.”
piloten (van kopers) van een SJ30i worden op het vliegtuig zelf getraind.
SyberJet is echter voornemens voor de SJ30X een fabriekstrainingspro-
gramma te ontwikkelen. Daarbij zal vanaf 2023 een level D full flight si-
mulator worden ingezet die in het Customer Center in Cedar City zal
worden geplaatst.
16-17-18-19_syberjetsj30i.indd 19 16-03-20 16:27