PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 17
Op 8 november 1996 volgt met de Williams FJ44-1 aangedreven S/N
001 een eerste vlucht, bijna een jaar later gevolgd door S/N 002 met
Williams FJ44-2a turbofans. Daarna wordt het weer vallen en opstaan ...
Op 8 november 1996 volgt met de Williams FJ44-1 aangedreven S/N
001 een eerste vlucht, bijna een jaar later gevolgd door S/N 002 met
Williams FJ44-2a turbofans. Daarna wordt het weer vallen en opstaan
wanneer een S/N 002 (feitelijk al een pre-productie toestel) tijdens een
testvlucht verongelukt en het certificatieprogramma opnieuw vertraging
oploopt. Twee andere toestellen worden vervolgens aan de testvloot
toegevoegd, maar het zou nog tot oktober 2005 duren voor de ameri-
kaanse luchtvaartautoriteiten besluiten de zakenjet te certificeren. Op dat
moment is er zestien jaar verlopen en is meer dan zevenhonderd mil-
joen dollar in het hele project geïnvesteerd. Maar certificatie conform de
Bijschrift
??
? ?
??
??
De relatief onbekende SX-300. (Foto: Commons Wikipedia)
acteur Morgan Friedman bestelde en kreeg SJ30-2 s/n 010.
Ed Swearingen.
De SJ30-1 vloog op 13 februari 1991 voor het eerst.
part 23 Commuter Category is wel een feit en de SJ30-2 kan daardoor
in dezelfde categorie opereren als de door Swearingen ontworpen Fair-
child Metroliner 23 of de Beechcraft 1900D.
De eerste klant moet echter tot begin 2007 wachten voordat hij zijn toe-
stel in ontvangst kan nemen. Een van de eerste kopers was overigens
acteur Morgan Freeman die in augustus 2009 een SJ30 bestelde (S/N
010) en daar tot op heden nog steeds mee vliegt.
De Sino Swearingen SJ30-2 dook mei 2006 voor het eerst op in Europa
tijdens de EBaCE zakenluchtvaartbeurs van dat jaar in Genève. Beide
testpiloten waren bijzonder te spreken over de lage cabinedruk. Dat
Bezoek aan de EBaCE 2006 in Genève. (Foto: ruud Vos)