Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020 15
VERKOPEN zaKENJEts
Volgens de General aviation Manufacturers as
sociation (GaMa) zijn vorig jaar 2.658 General
aviation vliegtuigen afgeleverd tegen 2.432 in
2018. Het aantal afgeleverde zakenjets steeg
met meer dan vijftien procent van 703 naar
809, waaronder ook in 2019 certificeerde
vliegtuigen als de Bombardier Global 7500
(6), Cessna Citation longitude (13) en Em
braer praetor 500/600 (16). andere opvallen
de stijgers waren de SF50 Vision Jet (van 63
naar 81) en de pilatus pC24 waarvan vorig
jaar 40 werden afgeleverd tegen achttien in
2018. in het zuigermotoraangedreven seg
ment steeg het aantal een en tweemotorige
afleveringen dankzij orders van vliegscholen
van 1.137 naar 1.324 vliegtuigen met de Tec
nam p2012 Traveller als opvallende nieuwko
mer (acht afgeleverd). De geluiden in het tur
bopropsegment waren minder florissant:
11,3 % (van 632 naar 527). Dit werd voor
namelijk veroorzaakt door minder verkochte
landbouwvliegtuigen als de air Tractor aT en
Thrush Srvarianten. n
uNIVERsaL aVIONICs
Het door Universal avionics (Ua) ontwikkelde ClearVision Enhanced Flight Vision System (EFVS)
heeft de zegen van de European Union aviation Safety agency. Daardoor mag Ua dit systeem nu
aanbieden in combinatie met het zogenoemde Skylens HeadWearable Display (HWD). ClearVisi
on biedt gebruikers samengestelde informatie op basis van enhanced vision (EVS), 3D terreinpre
sentatie (SVS), en een Combined Vision System (CVS). Het systeem kan worden gekoppeld aan
bestaande HeadUp Display (HUD) of HeadDown Flight Displaysystemen. Ook kan het worden
gebruikt in combinatie met de nieuwe Skylens Head Wearable Display. n
VOLOCOPtER
logistiek dienstverleningsconglomeraat DB
Schenker gaat 87 miljoen euro investeren in
het Volocityproject van Volocopter. Door de
nieuwe investering heeft het Duitse bedrijf nu
122 miljoen euro achter de hand om zowel
de Volocity als de in 2019 geïntroduceerde
onbemande Volodrone te ontwikkelen. Daar
naast worden voor de bemande variant zoge
noemde Voloports ontwikkeld. Sinds februari
2020 wordt bovendien samengewerkt met
appleverancier Grab om de marktkansen van
luchttaxi’s in de grootste steden in Zuidoost
azië verder te onderzoeken. n
VIKINg aIR
Tien jaar na de eerste vlucht van de gemoderniseerde DHC8 Twin Otter staat Viking air op het
punt de 156e Series 400 Twin Otter af te leveren. Dat toestel krijgt serienummer MSN 1000 om
dat het de duizendste Twin Ottervariant is sinds de introductie van dat vliegtuigtype door De Ha
villand Canada in 1965. De eerste Series 400 (MSN 845) en in British Columbia (Canada) ge
bouwde turboprop vloog op 16 februari 2010 voor het eerst en werd binnen vijf maanden gecer
tificeerd. Het toestel werd nadien door het Zwitserse Zimex afgenomen. Sindsdien werden er
meer dan 4.250 starts en landingen mee uitgevoerd tijdens humanitaire missies in afrika. Ook
werden en worden er in het MiddenOosten diensten mee verleend ten behoeve van de oliein
dustrie. De Twin Otter Series 400 heeft een digitale Honeywell primus apexcockpit en p&WC
pT6a34 turboprops. Het toestel wordt gebouwd uit aluminium. rompdelen als neussectie, deu
ren en stroomlijnkappen zijn echter van kunststof. Er kunnen twintig passagiers en twee piloten
mee. De Series 400 haalt een kruissnelheid van 337 km/h bij een vliegbereik van 1.435 km. De
Canadese producent startte het moderniseringsprogramma in 2007 nadat het ook alle (productie)
rechten had overgenomen van De Havilland Canada (DHC) die tussen 1965 en 1988 in totaal
844 Twin Otters produceerde. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 16-03-20 16:26