Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2020

12 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
KOPtER gROuP
De Zwitserse Kopter Group heeft uit
handen van de Zwitserse luchtvaart
autoriteiten de production Organiza
tion approval (pOa) ontvangen.
Daardoor mag Kopter de SH09 heli
kopter in serie gaan produceren. De
productie zal onder meer plaatsvin
den in het Zwitserse Glarus waar
een nieuw onderkomen wordt gere
aliseerd met een oppervlakte van
20.000 m2. in de hal zullen vanaf
2021 helikopters worden gebouwd.
Ook zal er de productie van rotorbladen, rotorkoppen en transmissiekasten worden onderge
bracht. Daarnaast wordt het een servicecentrum terwijl er tevens een vliegtestafdeling wordt voor
zien. n
KazaN aNsat
russian Helicopters heeft tests met een nieu
we Vipvariant van de tweemotorige Kazan an
sat afgerond. Kort daarna gaven de russiche
luchtvaartautoriteiten groen licht voor seriema
tige productie van de tot aurus omgedoopte
typevariant. Het interieur van de Vipvariant
werd ontworpen door ansata aurus Design die
plek creëerde voor twee Vippassagiers en drie
meereizende begeleiders. De exportversie
heeft twee p&W pW207K turboshafts die elk
561 pk continu leveren. Het toestel haalt een
kruissnelheid van 280 km/h bij een vliegbereik
van 635 km. De maximale vlieghoogte be
draagt 5.700 m. Het toestel is goedgekeurd
voor gebruik onder extreem hoge (+50 gra
den Celsius) en extreem lage (45 graden Cel
sius) temperaturen. in 2015 werd een eerste
Vipversie van de helikopter getoond. De rus
sische luchtvaartautoriteit rosaviation certifi
ceerde kort na de Vipintroductie een drijver
systeem. Het optioneel leverbare systeem
werd goedgekeurd na uitgebreide tests bij de
Kazanfabriek en kan in geval van een nood
landing op water worden geactiveerd. De heli
kopter werd al in mei 2015 gecertificeerd. n
dIaMONd aIRCRaft
De Nigeriaanse vliegopleider Nigerian College
of aviation Technology (NCaT) heeft bij Dia
mond aircraft zes eenmotorige Da40 NG’s op
gehaald. De levering is onderdeel van een or
der van vijf tweemotorige Da42Vi en vijftien
eenmotorige Da40 NGtrainingvarianten die
NCaT plaatste in het kader van vlootvernieu
wing. Een eerste Da42Vi was al in 2017 over
handigd. NCaT leidt reeds 55 jaar piloten op in
Zaria en heeft er sindsdien meer dan 20.000
‘afgeleverd’. n
daHER tBM 940
Daher heeft voor hun TBM ‘very fast turbo
prop’ varianten voor modeljaar 2020 de nodi
ge wijzigingen en verbeteringen doorgevoerd.
Tot de verbeteringen kan onder meer het op
Garmins autolandsysteem gebaseerde Home
Safe voor de TBM 940 worden gerekend. Met
dit systeem kan een toestel na een druk op de
knop volledig autonoom uitwijken naar de
dichtstbijzijnde luchthaven wanneer sprake is
van een noodsituatie. De TBM 940 heeft een
Garmin G3000 cockpit en een autothrottle
system. Nieuw voor 2020 zijn ook de moge
lijkheid te kiezen uit zes interieurkleuropties,
drie nieuwe tapijtkleuren en veertig mogelijke
exterieurkleuren. Voor piloten komt een twee
de bekerhouder beschikbaar en de mogelijk
heid een tabletcomputer te bevestigen. Zowel
de TBM 940 als de TBM 910 krijgt eCopilot
automatische ijs(vormings)detectie. n
COMaC
Begin maart is de eerste arJ21700 van de
productielijn gerold op pudong airport, de twee
de productielijn van arJ21 regionale verkeers
vliegtuigen. Het toestel voltooide kort daarna
een 3:50 uur durende testvlucht. De productie
lijn van Xupu East is vorig jaar geleidelijk in ge
bruik genomen en omvat naast de productie
van onderdelen ook de assemblage, eindas
semblage en het spuiten van vliegtuigen. n
BOMBaRdIER CRJ550
GoJet airlines gaat haar Bombardier CrJ550
vloot uitbreiden met nog eens twintig toestel
len van dit type. Daardoor zal het aantal
CrJ550’s eind 2021 opgelopen zijn naar 74.
Het eerste toestel van dit type werd in oktober
2019 in gebruik genomen. De CrJ550typeva
riant werd in februari 2019 aangekondigd door
Bombardier Commercial aircraft. Het toestel
zou naast de CrJ700 en CrJ900 worden ge
voerd, maar is feitelijk een CrJ700 met een
nieuwe cabine waarin geen zeventig maar vijf
tig passagiers mee kunnen in drie klassen, en
met meer beenruimte dan in de bedaagde
CrJ200. Er worden daarbij tien First Class
stoelen, twintig premium Economy en even
veel Economy Classstoelen aangebracht. aan
boord bevindt zich ook een zelfservice drank
en snackautomaat. De typegoedkeuring vond
plaats op basis van de CrJ700. Gesproken
wordt over een vliegbereik van 900 nm
(1.667 km) n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 16-03-20 16:26