PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016 57
over Manhattan vliegen. We kregen toestemming en klommen naar
1.500 voet, voor een rondje up the East River, over Central Park en
down the Hudson. Het was een fantastisch gezicht, bijna sprookjes-
achtig.
FIRST FLIGHT AIRPORT
Woensdag 13 mei 2015 begon onze odyssee, naar Gaithersburg (KGAI),
vlakbij Washington. Rond die stad ligt een veiligheidszone. Een speciale
onlinecursus, een speciaal vliegplan en klaring bij het binnenvliegen zijn
verplicht. Onze instructeurs vonden het gewaagd, meteen naar de
‘moeilijkste air space van het land’, maar wij vonden het in de praktijk
niet veel anders dan Rotterdam. Behalve dat je hier bij een incursion
meteen kunt genieten van het uitzicht op een F-16.
De dag erop bezochten we het schitterende Air and Space Museum,
met extra aandacht voor de Wright Flyer. In de middag vlogen we naar
Newport News (KPHF) voor een nachtstop.
Vrijdag gingen we richting First Flight Airport (KFFA). Daar, bij Kitty Hawk,
maakten de gebroeders Wright hun proefvluchten, eerst zwevend en op
17 december 1903 de eerste vier met hun gemotoriseerde Flyer. De
vlucht bood mooi zicht op de afwisseling van land en water en het Nati-
onal Park zelf. Ook op de grond was de geboorteplaats van de lucht-
vaart, en dus onze hobby, indrukwekkend.
In de middag vlogen we via Lynchburg (KLYH) verder naar Raleigh (KB-
KW) voor een nachtstop.
DAYTON
Zaterdag, voor de leg naar Wright Brothers, Dayton (KMGY), gaf de me-
teo kans op lage bewolking en regen. Het leek niet aaneengesloten zo-
dat we er omheen zouden kunnen vliegen. En we hadden ook al goede
ervaringen met twee belangrijke hulpmiddelen. Veel kleine velden heb-
ben AWOS, geautomatiseerde weerwaarnemingen die je kunt uitluiste-
ren voor een goed beeld van het weer in je omgeving. En flight follo-
National Air and Space museum.
First Flight Airport.
Air Force Museum, replica Wright 1909 Military Flyer B.
Final Midway Chicago.
56-57-58-59-60_triptip.indd 57 15-03-16 10:47