DC10-30
Andere aansprekende VLAT’s zijn drie aangepaste DC10-30’s van 10
Tanker Air Carrier die sinds 2006 als T910, T911 en T912 worden in-
gezet. Aan boord van elk van deze toestellen bevinden zich drie tanks
die gezamenlijk vijftig ton blusmiddel kunnen bevatten. Het toestel kan
daarbij 45.000 l dumpen in pakweg acht seconden. Na terugkeer kan
dankzij een snelvulsysteem binnen acht minuten een nieuwe lading
worden ingenomen. (Foto: U.S. Forest Service/Mike McMillan)
PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016 55
tracten die meerjarig werk garanderen voor operators van de 21
vliegtuigen. BAE zit hierbij ‘op rozen’ omdat hiervoor liefst vijf van de zes
BAe 146 Airtankers van Neptune, en vier van AVRO RJ’s van Conair/Ae-
ro Flite zijn geselecteerd. Tevens worden door het USFS zogenoemde
‘Call When Needed’ (CWN) contracten voor 22 vliegtuigen afgesloten
met een looptijd van zes jaar. En ook hier scoren de Britse producten
hoog omdat Conair/Aero Flite, Neptune en Airspray gezamenlijk goed
zijn voor zestien Airtankers.
Dat er veel gevlogen wordt, laten de cijfers zien. De zes BAe 146’s van
Neptune dropten tijdens het ‘bosbrandseizoen 2015’ tijdens 1.269 mis-
sies liefst 14.062.805 l blusvloeistoffen. Maar ook buiten Amerika kan
het raak zijn. Zo werd een Conair RJ85 Airtanker in januari 2016 naar
Australië gestuurd om op drie kwartier vliegen van Melbourne te helpen
bij de bestrijding van grote branden in Victoria en Tasmanië. Tanker 162
dropte daarbij tijdens 55 missies bijna 600.000 l blusvloeistof.
VLAT
Vergeleken met de Very Large Air Tankers (VLAT) zijn de Britse toestellen
maar ‘kleine jongens’. De meest aansprekende VLAT was ongetwijfeld de
747-100 Super Tanker van Evergreen International Aviation die niet min-
der dan 76.000 l blusmiddelen mee kon nemen. Tijdens een run vloog
het toestel met een snelheid van ongeveer 300 km/h boven een vuur-
haard op een hoogte van 120 tot 250 m. Daarbij kon in één keer een ge-
bied bestreken worden met een lengte van bijna 9 km. Ook trajectwor-
pen bleken mogelijk. De Super Tanker kon evenveel water afwerpen als
zeven P-3 Orions. Een bijkomend voordeel was dat de Super Tanker door
de hoge vliegsnelheid binnen drie uur na de eerste oproep boven vrijwel
het hele Amerikaanse continent kon worden ingezet. De Super Tanker
vloog tussen 2009 en 2013 niet alleen boven Amerika, maar werd ook in-
ternationaal ingezet. Zo riep Israël in 2010 de hulp van Evergreen in om
een brand op de Karmel te bestrijden. Het bedrijf ging echter eind 2013
failliet waarmee intellectuele rechten en alle (reserve)onderdelen werden
overgenomen door Global SuperTanker Services, LLC. Bij dit Amerikaanse
bedrijf wordt momenteel een Boeing 747-400BCF omgebouwd tot derde
generatie blusvliegtuig dat 75.000 l kan vervoeren. Het toestel zal na af-
bouw het staartnummer T944 voeren.
Bij Airspray worden twee BAe 146’s omgebouwd tot Airtanker.
De Super Tanker loste zijn lading via vier pijpen. (Foto’s: Justin Marchand)Straks goed voor 75.000 l blusvloeistof. (Illustratie: Global SuperTanker Services)
54-55_vliegendebrandweer.indd 55 15-03-16 10:47