54 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016
De BAe 146 en de latere AVRO RJ zijn de meest succesvolle naoorlogse
Britse verkeersvliegtuigen. Ze werden tussen 1978 en 2002 gebouwd
en vonden gretig aftrek. Wereldwijd zijn nog 59 van de 221 geprodu-
ceerde BAe 146’s en 101 van de 166 BAE Systems AVRO RJ’s in dienst
bij luchtvaartmaatschappijen. Dat aantal neemt echter door het steeds
vaker bereiken van het eind van de economische levensduur gestaag af.
Toch zijn de vliegtuigen nog lang niet aan het eind van hun ‘design life’
gekomen. Dat leven kan zelfs met relatief eenvoudige ingrepen worden
opgerekt tot 60.000 starts en landingen, waardoor de huidige conces-
siehouder BAE Systems Regional Aircraft er alles aan doet ‘nieuwe taken’
voor de vliegtuigen te bedenken.
BRANDWEER
Naast een nieuw leven als vracht- of speciale-missievariant blijken
blustaken nu ook een zinvolle nieuwe levensvervulling te kunnen zijn
voor de viermotorige schouderdekkers. Vergeleken met hele vloten ver-
ouderde Grumman Trackers, Lockheed P2V Neptunes, P3V Orions en
zelfs C130 Herculessen die hiervoor gebruikt worden, blijken de Britse
vliegtuigen uitstekend te voldoen aan de criteria voor zogenoemde Type
1 Airtankers. Dat type vliegtuigen moet in staat zijn ten minste 3.000
gallons (11.356 l) blusvloeistof mee te nemen. Daarnaast zijn ze bedui-
dend sneller en minder gevoelig voor technische problemen door over-
belasting van de romp en vleugels.
GEBRUIKERS
Van de 21 tot Airtanker omgebouwde toestellen bevinden zich er ne-
gentien in Amerika.
Zo heeft Conair Aerial Firefighting vijf AVRO RJ85 Airtankers in gebruik
terwijl twee andere bijna klaar zijn voor inzet in 2016. Een daarvan zal
na ombouw worden gebruikt boven Brits Columbia. Daarnaast vliegen er
zeven BAe 146-200’s bij Neptune en vijf toestellen van hetzelfde type
bij Airspray. Bij dit bedrijf wordt tevens gewerkt aan nog eens twee BAe-
146’s.
CONTRACTEN
Bos- en natuurbrandbestrijding en het voorkómen van uitbreiding genie-
ten in Amerika en Canada hoge prioriteit. Met het oog daarop werkt Uni-
ted States Forest Service (USFS) met zogenoemde ‘Exclusive Use’ con-
De rol van de viermotorige BAe 146/AVRO RJ is nog lang niet uitgespeeld. Dat werd overduidelijk tijdens
de eind maart gehouden Amerikaanse brandweervakbeurs Aerial Firefighting International Conference &
Exhibition. Liefst 21 Britse toestellen bleken op dat moment dienst te doen als vliegende brandweer. En
er volgen nog meer…
AIRTANKERROL BAE 146/AVRO RJ
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: BAE Systems Regional Aircraft
Conair RJ85 tijdens in missie in Australië.
54-55_vliegendebrandweer.indd 54 15-03-16 10:47