PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016 39
De komst van de Boeing 727 is geen vanzelfsprekende zaak. Want Boeing
staat op achterstand omdat de catalogi van Lockheed, Convair en later ook
Douglas al een vergelijkbaar presterend toestel vermelden, terwijl vliegtuigen
als de de Havilland Trident, Sud Aviation Caravelle en British Aircraft Corp.
BAC 1-11 ook al verkrijgbaar zijn. Boeing heeft bovendien te maken met
maatschappijen die allemaal iets anders willen: vier motoren of zelfs twee
terwijl weer andere nog steeds tevreden zijn over hun zuigermotoraange-
dreven toestellen. De directie heeft er dan ook een hard hoofd in of de
tweehonderd toestellen die nodig zijn om uit de kosten te komen, wel ver-
kocht zullen worden. Men besluit echter door te zetten, waarna op 5 de-
cember 1960 de driemotorige 727-100 wordt aangekondigd na eerste or-
ders van zowel United Airlines als Eastern Air Lines die er elk veertig
bestellen. De komst van de ‘tri-jet’ betekent ook dat Boeing voor het eerst
zeer uitgebreide vermoeidheidtests uit laat voeren op een statisch prototy-
pe. Bovendien krijgt het toestel hydraulisch ondersteunde besturingsorga-
nen, drie slotted flaps per vleugel en een auxiliary power unit (APU).
MATIGE BELANGSTELLING
Het eerste prototype wordt met de registratie N7001U op 27 november
1962 naar buiten gerold, gevolgd door een eerste vlucht op 9 februari
1963. Maar de euforie wordt overschaduwd doordat er nog geen twee-
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: The Boeing Company
In deze editie zijn de middenpagina’s gereserveerd voor N7001U, een Boeing 727-100. Het toestel rolde
in 1962 van de band waarna het tussen oktober 1964 en januari 1991 bij United Airlines vloog. Op 2
maart 2016 heeft deze 727 echt voor het laatst gevlogen. Sindsdien is N7001U te bewonderen in het
Museum of Flight in Seattle.
BOEING 727-100 N7001U
(Foto: Museum of Flight)
De roll out vond op 27 november 1962 plaats.
39-40-41-42_itp.indd 39 15-03-16 10:31