34 PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016
Irkut is ontstaan door een fusie tussen Yakovlev, Beriev en Irkutsk. Het MC-
21-project staat ingeschreven in de ontwikkelingsprogramma’s van de
Russische federale overheid sinds het einde van de vorige eeuw. Door on-
der meer het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was er toen onvoldoende
kapitaal om nieuwe civiele vliegtuigen te subsidiëren zodat het hele pro-
ject op de plank kwam te liggen. Recent besloot de Russische overheid
echter om 164 miljard roebel (US$ 4,6 miljard) te investeren in het MC-
21-project. Irkut zal van dit bedrag op termijn de helft moeten terugbeta-
len, maar mag de andere helft behouden als subsidie.
COMPOSIET
Bij de bouw van de MC-21 wordt veelvuldig gebruikgemaakt van koolstofve-
zel. Oorspronkelijk werkte Irkut samen met Diamond Aircraft uit Oostenrijk
en FACC om de onderdelen uit kunststof te ontwikkelen, maar later werd dit
Sukhoi is momenteel behoorlijk succesvol met de relatief nieuwe SSJ100-95. En wederom staat een
nieuw Russisch vliegtuigontwerp in de startblokken: de Irkut MC 21 (Magiztralnyy Samolyet XXI Veka of
Hoofdvliegtuig voor de 21e Eeuw). Maar het gaat hier niet om een nagelnieuw ontwerp. Want aan het
eind van de vorige eeuw ontwierp Yakovlev het model dat toen nog Yak-242 heette, bedoeld als opvol-
ger van de verouderde Tu-154- en Yak-42-vliegtuigen.
IRKUT MC-21
STATUSREPORT Door: Jozef Mols – Foto’s: Irkut
Dit prototype van de MC-21-300 moet al in 2016 vliegen.
34-35-36-37_irkutmc21.indd 34 15-03-16 10:28