Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2016

ANTONOV
PILOOT EN VLIEGTUIG APRIL 2016 11
AMERIKAANSE BOMMENWERPER
De nieuwe Long Range Strike-Bomber (LRS-B)
voor de Amerikaanse luchtmacht krijgt de
typeaanduiding B-21. Voor deze aanduiding is
gekozen omdat het de eerste nieuwe bom-
menwerper in de 21e eeuw wordt. Aanvanke-
lijk werd uitgegaan van de typeaanduiding B-3.
De door NorthropGrumman te bouwen B-21
moet rond 2025 als Long Range Strike-Bom-
ber (LRS-B) zowel de Boeing B-52 Stratofor-
tress (54 jaar in dienst) als Rockwell B1B Lan-
cer (21 jaar in dienst) gaan vervangen. Voor-
eerst wordt uitgegaan van een behoefte aan
honderd B-21’s, maar dit aantal kan oplopen
tot 174. De B-2 Spirit zal naar verwachting tot
2060 in dienst blijven. n
DIAMOND AIRCRAFT
De Australische vliegopleider Australian International Aviation College (AIAC) heeft acht nieuwe
Diamonds aan de opleidingsvloot toegevoegd. AIAC bestelde met het oog daarop bij Diamond
Aircraft twee tweemotorige DA42-VI’s alsmede zes eveneens Austro Engine dieselmotoraangedre-
ven DA40 NG’s. De opleider vliegt al met de DA20 C1 en DA40 CS. n
CIRRUS SF50 VISION
Cirrus Aircraft is begonnen met het testen van
het ballistische parachutesysteem van de nieu-
we Vision zakenjet. Daarbij werd een prototype
met een gewicht van 2.770 kg op hoogte ge-
bracht met een helikopter en vervolgens los-
gekoppeld. In deze eerste fase is sprake van
Developmental Drop Tests (DDT). Wanneer
deze naar wens verlopen, volgt in de tweede
fase een In-Flight-Deployment (IFD). Daarbij
zal de parachute geactiveerd worden door een
testpiloot. Het bestaande Cirrus Airframe Para-
chute System (CAPS) is voor de SF50 aange-
past vanwege het hogere gewicht van het toe-
stel en heeft een oppervlakte van 550 m2. n
ATR AIRCRAFT
ATR Aircraft heeft tijdens de Singapore Airshow
2016 opnieuw enkele ATR72-600 turboprops
verkocht aan de Singaporese leasemaatschap-
pij Avation PLC. Aviation tekende ditmaal voor
vijf exemplaren waardoor de vloot eind 2018
uit 35 ATR72-600’s zal bestaan. Aviation be-
stelde de eerste ATR’s in 2011. De twintig in-
middels geleverde toestellen zijn onderge-
bracht bij Virgin Australia, Flybe (ingezet bij
Scandinavian Airlines), UNI Air (Taiwan), Air In-
dia en Fiji Airways. n
AN-132
Antonov is tevens druk in de weer met het
nieuwe An-132 turbopropvliegtuig. Het eer-
ste prototype moet nog dit jaar vliegen en
inmiddels zijn grote delen van de romp
klaar. Binnenkort worden ook de vleugels,
motorgondels en staartsectie toegevoegd
waarna begonnen wordt met het aanbren-
gen van de boordsystemen. Het nieuwe
vrachttoestel voor de korte en middellange
afstand moet de An-26 en An-32 op gaan
volgen. Het zal tot 9,2 ton vracht kunnen
vervoeren bij een kruissnelheid van 500
km/h op een maximale vlieghoogte van
9.000 m. De fabrikant denkt tussen 2018
en 2025 minimaal 200 An-132’s te kunnen
verkopen aan afnemers in Zuidoost-Azië en
Latijns-Amerika. n
AN-22 ANTAEUS
Antonov heeft een van de laatste civiele An-22
Antaeus transportvliegtuigen weer tot vlieg-
waardige staat teruggebracht. Het in 1974 ge-
bouwde toestel werd in 2009 aan de grond
gezet. Volgens de fabrikant bestaat er niet al-
leen voor de An-124-100 Ruslan en An-225
Myra aanhoudende vraag voor vervoer van la-
ding in de ‘buitencategorie’. Ook de An-22 kan
hierdoor weer een rol gaan spelen bij vracht-
maatschappij Antonov Airlines. De An-22
wordt gevlogen door een vijf- of zeskoppige
bemanning en aangedreven door vier elk
15.000 pk sterke Kuznet sov NK-12MA turbo-
props met contraroterende propellers. Het toe-
stel heeft een maximaal startgewicht van
250.000 kg en kan tot 80.000 kg vracht of
290 passagiers vervoeren. Het heeft een kruis-
snelheid van 740 km/h en een vliegbereik
van 5.000 km met volledige belading. Gaat
45.000 kg mee, dan loopt het non-stopbereik
op tot 10.950 km. In de periode 1966–1976
werden 68 An-22’s gebouwd en afgeleverd bij
de Russische luchtmacht. Voor zover bekend
vliegen er daar nog vijf. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 11 15-03-16 10:18