76 PILOOT EN VLIEGTUIG april 2013
tuig. De aanwezigheid van lithium-accu’s in
de lading vlakbij de brandhaard vergrootte de
ernst van de brand.
Om de gevolgen te beperken adviseerde
de NTSB aan de Amerikaanse overheid om
zowel lithium (niet-oplaadbare) als lithium-ion
(oplaadbare) accu’s in een brandwerende
container te vervoeren.
Verder verzocht de NTSB om een studie
naar de oorzaak van branden die veroorzaakt
zijn door lithium-accu’s. Bovendien was de NTSB
van mening dat alle incidenten met deze accu’s
voortaan gemeld zouden moeten worden door
luchtvaartmaatschappijen. Tot dan toe was er
geen meldingsplicht voor deze incidenten.
2010: brand Boeing 747-44AF
UPS Vlucht 6, een Boeing 747-44AF (SCD)
vrachtvliegtuig, vertrekt op 3 september 2010
van Dubai Airport voor een vlucht naar Keulen,
Duitsland.
Ruim twintig minuten na de start meldt de
bemanning een noodsituatie in verband met
rookontwikkeling aan boord. De 747 keert terug
naar Dubai voor een noodlanding op baan 12.
Het vliegtuig zit echter nog op een hoogte van
8.500 voet, 24 kilometer voor de landingsbaan.
Na het passeren van het vliegveld neemt de
daalsnelheid toe tot zelfs 5.000 voet per minuut.
De bemanning krijgt het vliegtuig niet
meer onder controle. Ongeveer zestien kilo-
meter voorbij het vliegveld stort de 747 neer.
Beide bemanningsleden komen om.
Het onderzoek is nog in volle gang, maar
er zijn aanwijzingen dat de brand ontstond net
onder het einde van het bovendek, precies bij
een plaats waar besturingssystemen samen-
komen. Mogelijk hinderde dit de besturing
van het vliegtuig tijdens de laatste fase van de
vlucht.
Ook is vastgesteld dat diverse vrachtcon-
tainers rond de plaats van de brand lithium-
ion-accu’s bevatten. Accu’s voor elektrische
voertuigen, maar ook laptop-accu’s.
Het is nog niet vast komen te staan of de
brand daar ook begon, maar zeer waarschijnlijk
zorgde deze lading op zijn minst voor het ver-
groten van de brand.
Ondanks dat het onderzoek nog niet is
afgerond, deden zowel de luchtvaartautoritei-
ten in de Verenigde Arabische Emiraten als de
Amerikaanse NTSB enkele veiligheidsaanbe-
velingen. Deze hadden betrekking op – weer
– het brandwerend maken van containers met
lithium(-ion)-accu’s, maar ook voor het aan-
brengen van een brandbestrijdingssysteem in
het vrachtruim, of in containers.
Gelijktijdig waarschuwen de Amerikaanse
FAA, EASA in Europa en ICAO op internationaal
vlak de luchtvaartsector voor de gevaren wan-
neer lithium(-ion)-accu’s aan brand worden
blootgesteld. De FAA kondigt daarnaast technisch
onderzoek aan naar de risico’s van deze accu’s.
door: Harro ranter, tHe aviation Safety network
ongevalanalayse
De UPS 747 kwam neer nabij een legerkamp bij Dubai. (foto: GCaa)
De UPS Boeing 747-400F die in 2010 bij Dubai verongelukte. (foto: konstantin von wedelstaedt)
De vliegroute van de fatale vlucht van de UPS
Boeing 747. (foto: GCaa)
Het laatste gedeelte van de vlucht van de
Boeing 747 van UPS. (foto: GCaa)
De vermoedelijke plaats waar de brand in de UPS 747 uitbrak. (Bron: GCaa)
74-77_ongeval.indd 76 19-03-13 13:15