Pagina 35 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2013 35
van piraten plaatsvonden. Twee keer speelden
Cougars een rol van betekenis. In totaal wer-
den negentien piraten gevangengenomen en
werd assistentie verleend aan de crew van het
M.S. Orna die al twee jaar gegijzeld was.
Er werden tijdens de uitzending ruim
18.000 foto’s gemaakt, die door een team van
specialisten werden geanalyseerd. De aanwe-
zigheid van de Cougar aan boord van Hr. Ms.
Rotterdam leverde aan die zijde ervaring op
met een grotere helikopter.
De Cougar-crew bestaat uit twee piloten
en een loadmaster. Tijdens uitzendingen
wordt de crew uitgebreid met een doorgunner,
sniper en/of medisch team, afhankelijk van de
aard van de missie. Met een tweetal mitrail-
leurs weet het toestel zijn mannetje te staan in
zogenoemde anti-piracy actions. Daarbij is, wat
ook voor SAR-crews geldt, het geoefende oog
uitermate waardevol.
De NH-90-vloot zal rond 2018 op ope-
rationele sterkte zijn. Op dat moment worden
twaalf NH-90’s ingezet voor klassieke boord-
taken en SAR vanaf maritiem vliegkamp De
Kooy. De overige acht NH-90’s zijn dan op
vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd ter ver-
vanging van de acht Cougars, en zullen voor-
namelijk worden ingezet voor zowel land- als
amfibische taken.
NH-90
Als de NH-90 in de vorm van Nato Frigate He-
licopter (NFH) aantreedt, zullen naast de ge-
noemde taken ook onderzeebootbestrijding
en bestrijding van oppervlakteschepen op het
programma komen. Landmissies zullen echter
altijd met een Cougar dan wel NH-90 in trans-
portversie moeten worden uitgevoerd.
Het luchtverdedigings- en commandofre-
gat Hr. Ms. De Ruyter, met aan boord een
‘initial operational capability’ NH-90, zal een
nieuwe uitzending ondersteunen naar de
wateren rond Somalië. Een primeur als eerste
operationele buitenlandmissie en voldoende
voor de taken in het missiegebied. Het toestel
beschikt over datalink, een 360°-radar met
multiple track-while-scan, een beeldverster-
kende ISAR-Inverse Synthetic Aperture Radar
en op de neus een draaibare infraroodcamera.
Surveillance en opsporingsmogelijkheden zijn
superieur ten opzichte van de Cougar, en de
NH-90 wordt ook ingezet voor louter inlichtin-
gen-, patrouille- en verkenningsvluchten, met
een MAG-mitrailleur ter zelfverdediging.
De bemanning bestaat uit een vlieger,
een tactische coördinator (Tacco) en een
sensoroperator die ook wapens kan bedie-
nen. Vergeleken met de Lynx (500 km) heb-
ben de Cougar (900 km) en de NH-90 (met
extra tanks 1.600 km) een veel groter bereik.
Waar in de Lynx maximaal acht personen
mee konden, kunnen dit bij de Cougar en
de NH-90 veertien personen zijn. Op de De
Ruyter gaat een enhanced boarding element
van het Korps Mariniers mee dat in actie zal
komen tegen piraten. Met de NH-90 zal ook
daarbij veel waardevolle ervaring worden op-
gedaan.
Integratie
In een aantal opzichten bevatte deelname aan
Ocean Shield twee bijzondere nieuwe ele-
menten. Het eerste was het feit dat de Lynx-
helikopter inmiddels werd uitgefaseerd, en de
NH-90 nog honderd procent operationeel was
voor dit soort acties. Sinds de oprichting van
het Defensie Helikopter Commando (DHC) in
juli 2008 zijn alle marinehelikopters ingedeeld
bij de Koninklijke Luchtmacht. Niettemin be-
stond er tot het moment van deze uitzending
slechts een zeer beperkte samenwerking tus-
sen Cougars en marineschepen.
Daarnaast was dit ook voor het lucht-
machtpersoneel van het 300 Sqn de eerste
door: Kees otten en Wim das
Aan boord van de Rotterdam bevonden zich twee Cougars van de Kon. Luchtmacht. (Foto: aVdd)Fast-ropen om snel aan boord te komen. (Foto: aVdd)
Deze Cougar heeft opblaasbare drijvers. (Foto: aVdd)
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) speldt de
nodige onderscheidingen op.
34-37_cougarmarine.indd 35 19-03-13 12:26