Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 04-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG april 2013 11
www.pilootenvliegtuig.nl
BOEING
SilkAir
Boeing gaat de komende vijf jaar beman-
ningen van SilkAir trainen. De piloten zullen
in Boeings trainingscampus in Singapore hun
vliegopleiding ontvangen. SilkAir bestelde eind
vorig jaar 23 Next-Generation 737-800’s en
31 toestellen van het type 737 MAX 8. De
eerste 800’s worden daarbij begin 2014 ge-
leverd. n
Phantom Eye
Het bij Boeing Phantom Works ontwikkelde onbemande spionagevliegtuig Phantom Eye heeft op-
nieuw gevlogen. De eerste vlucht op 4 juni 2012 duurde 28 minuten waarbij een snelheid werd
opgetekend van 115 km/h en een vlieghoogte van iets meer dan 1.240 m. Na de landing op Ed-
wards Air Force Base liep het vliegtuig schade op aan het landingsgestel. Tijdens de tweede vlucht
op 26 februari 2013 ging alles goed en landde het toestel na 66 minuten zoals het behoort.
Tijdens deze vlucht werd een vlieghoogte opgetekend van 2.438 m en een snelheid van 123
km/h. De Phantom Eye is een ‘High-Altitude, Long-Endurance’-toestel dat non-stop vier dagen kan
vliegen met een kruissnelheid van ongeveer 280 km/h op zo’n 20 km hoogte. Het vliegtuig heeft
een spanwijdte van 46 m, krijgt een nuttige lading van 200 kg en wordt aangedreven door twee
propellermotoren die elk 150 pk leveren dankzij waterstofaandrijving. n
Orders
Leasemaatschappij Air Lease Corporation
(ALC) heeft tien 777-300ER’s besteld. Ice-
landair heeft een contract getekend voor
zestien Boeings van het type 737 MAX 8 en
MAX 9. Tevens legde Icelandair kooprechten
vast voor nog eens acht MAX-varianten.
Air China is voornemens twee 747-8 Inter-
continentals, een 777-300ER (Extended
Range) en twintig 737-800 NG’s te bestel-
len. Ook zullen voor dochterbedrijf Air China
Cargo acht 777 Freighters worden besteld.
Cathay Pacific bestelde niet alleen drie 747-
8F’s maar legde ook opties vast voor vijf
777F-vrachtvliegtuigen. n
??
?? n
Beechjet voor TAG
Nextant Aerospace heeft de eerste voor Zwit-
serland bestemde Nextant 400XT zakenjet
afgeleverd bij luchtvaartdienstverlener Tag
Aviation Europe. Deze zal het toestel voor
een niet nader genoemde klant beheren en
beschikbaar stellen voor charter- en demon-
stratievluchten. Nextant droeg in 2012 al een
400XT over aan zowel een Tsjechische als een
Duitse operator en verwacht in 2013 in ieder
geval nog twee 400XT’s in Europa af te leve-
ren tegen een stuksprijs van 4 miljoen dollar.
Nextant moderniseert oudere Beechjet 400A/
Hawker 400 zakenjets en voorziet deze van
nieuwe motoren, een eigentijdse cockpit en
een moderne cabine. Dankzij de Williams
FJ44-3AP turbofans is het toestel een fractie
sneller dan de Beechjet/Hawkers: 850 tegen
828 km/h bij een fors toegenomen vliegbe-
reik: van 2.200 naar 3.700 km (ruim 700 km
meer dan de opgewaardeerde 450XPR die
concurrent Beechcraft momenteel aanbiedt). n
Piper Aircraft
Piper heeft de Twin-Class Piper Seneca V geïn-
troduceerd. Het toestel is voorzien van een uit
drie beeldschermen bestaand G1000-panel.
Dit panel komt in plaats van de twee G600-
schermen die Piper tot op heden voerde. Het
nieuwe panel bestaat uit twee PFD’s met elk
een schermdiameter van tien inch en een
even groot MFD.
Dankzij een GSR 56 Iridium Transceiver
kunnen onderweg onder meer METARs,
TAFs en satellietbeelden worden opge-
vraagd. Ook kan worden gebeld en kunnen
sms’jes worden verzonden en ontvangen.
Nieuw zijn verder Garmins GRS77 Attitude
and Heading Reference System (AHRS),
Garmins GIA63W NAV/COM/GPS (WAAS
certified), een S-TEC 55X Autopilot (met
Altitude Preselect), Traffic Information Sy-
stems (TIS) en het Aspen Standby System
(EFD-100).
Wat ongewijzigd blijft, is de aandrijving: twee
Continental Turbocharged TSIO-360-RB’s
van elk 220 pk. De gegevens hiervan kun-
nen onderweg dankzij een Electronic Engine
Indication System (EIS) op het MFD worden
getoond. n
08-15_Nieuws.indd 11 19-03-13 14:33