Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 9
AERONAUTICAL ENGINEERS
Everts Air Cargo uit Alaska heeft
bij Aeronautical Engineers, Inc.
(AEI) een MD-88 Special Freigh-
ter besteld. Aan de ombouw er-
van zal in maart 2023 worden
begonnen. De MD-88SF heeft
een laadvermogen van 21,1 ton
op het hoofddek en een maxi-
maal vliegbereik van 2.655 km.
De vrachtruimte biedt plaats aan
twaalf containers. In maart 2018
werden door Everts al een vierde
en vijfde MD-83SF besteld om drie verouderde DC-90-30 F/CF-vrachtvliegtuigen te vervangen.
Deze vijf toestellen zijn inmiddels allemaal geleverd, evenals een MD-82SF. Bij de vrachtmaat-
schappij vliegen tevens ‘vintage’ propeller-aangedreven toestellen van het type C-46 (1) en DC-
6 (4) en een enkele driemotorige Boeing 727-200. De vloot van het bedrijf bestaat uit vliegtui-
gen die zeer geschikt zijn voor de vele kortere, onverharde grind- of ijsbanen in Alaska. n
AG600M KUNLONG
De Aviation Industry Corporation of China (AVIC) heeft dezer dagen beide AG600M Kunlong
(‘Waterdraak’) watervliegtuigen naar het vluchttestcentrum in Xi’an in het noordwesten van Chi-
na overgevlogen. Daar zullen prototype 001 en 003 worden aangepast om testvluchten uit te
voeren in de aanloop naar typecertificatie. Er zijn inmiddels verschillende testwerkzaamheden
gestart, waaronder de statische tests. De AG600-vliegtuigfamilie werd primair ontwikkeld voor
reddingsmissies, maar kan ook worden gebruikt bij bosbrandbestrijding, maritieme zoek- en
reddingsacties en andere kritieke missies. De verwachting is dat de brandweervariant in respec-
tievelijk 2024 gecertificeerd zal zijn, gevolgd door een maritieme SAR-variant in 2025. n
AIRBUS
A320 MMP
Airbus heeft beeld vrijgegeven van wat de toekomstige A320neo
zou kunnen zijn in maritieme patrouilleversie. Het Franse directoraat-
generaal Bewapening (DGA) kondigde in januari 2023 aan dat het
een aanbesteding had uitgeschreven bij Airbus en Dassault om een
nieuw maritiem patrouillevliegtuig voor te stellen, dat de 22 Atlantic
2’s van de Franse marine moet gaan vervangen. De projecten zijn
respectievelijk gebaseerd op de A320neo en de Falcon 10X, waarbij
het DGA specificeert dat elke vliegtuigfabrikant ‘een oplossing moet
bieden die voldoet aan de behoeften van de Franse marine in de
periode na 2030’. De innovaties moeten betrekking hebben op ‘de
verbetering van sensoren, communicatiemiddelen, de introductie
van logica gebaseerd op kunstmatige intelligentie en op de integra-
tie van nieuwe wapens’, aldus het bureau. n
AIRBUS HELICOPTERS
Airbus heeft op 13 januari 2023 een eerste
testvlucht uitgevoerd met Flightlab, een aange-
paste H130 waarmee technologieën worden
onderzocht en ontwikkeld met betrekking tot
verbeterde autonomie en veiligheid. Ook zal
het vliegende laboratorium worden ingezet
om toe te werken naar het verbeteren van de
prestaties van vliegtuigen en het verkleinen van
de ecologische voetafdruk. De helikopter heeft
een aerodynamische romp van aluminium en
composiet, speciaal ontworpen om weerstand
te verminderen en daarmee ook het brandstof-
verbruik. De bladen zijn deels in de rotorkop
geïntegreerd waardoor een compactere kop
mogelijk werd. Dit moet niet alleen leiden tot
minder luchtweerstand en daardoor een be-
tere energie-efficiëntie, maar ook tot een lager
geluidsniveau. De lichter uitgevoerde achterste
rompsectie bevat een gestroomlijnde Fenes-
tron-staartrotor die ook bij moet gaan dragen
aan verbeterde prestaties. n
A220-300
Delta Airlines heeft twaalf A220-300-opties uit een eerdere order ver-
zilverd. Inclusief deze opties kan de luchtvaartmaatschappij nog zestig
A220’s tegemoetzien. Delta vliegt momenteel met 45 A220-100’s die
elk plaats bieden aan 109 passagiers. Daarnaast wordt gevlogen met
veertien grotere A220-300-varianten met plek voor twaalf First Class
passagiers, dertig Comfort+ vlieggasten en 88 in Economy. n
A320NEO
Het medio november 2022 door Uzbekistan Airways getekende voor-
lopige contract voor acht A320neo’s en vier A321neo-varianten is ge-
formaliseerd. Het twaalftal moet in 2029 en 2030 worden geleverd.
A321neo’s bieden plaats aan 188 passagiers, waaronder twaalf in
businessclass en 176 in economyclass. n
A350-900
Air France gaat drie A350-900’s bijbestellen waardoor het aantal toe-
stellen van dit type op 41 komt. Het nieuwe trio moet vanaf 2024
worden geleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 14-02-2023 11:30