Pagina 8 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

8 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
WEBPERIKELEN
Op www.pilootenvliegtuig.nl kunnen bijna
1.400 links worden aangetroffen die ver-
wijzen naar aansprekende luchtvaartvideo-
beelden!
Videotip van de maand
Eerste taxiproeven Dash 8-300 Universal Hy-
drogen
Wanneer bij een artikel of nieuwsbericht
een of staat, is er een link op de
website te vinden. n
APUS GROUP
De Duitse softwareondernemer Rolf-Jürgen Moll gaat een strategische investering doen in de
Duitse Apus Group waar momenteel de waterstofaangedreven I-2 wordt ontwikkeld. Apus heeft
mede hierdoor naar eigen zeggen
veertig miljoen euro beschikbaar
voor het vliegklaar maken van de
I-2. Het tweemotorige toestel,
waarvan tijdens de AERO vak-
beurs in april 2022 in het Duitse
Friedrischshafen een mock-up
werd getoond, gaat een emissie-
vrij waterstofaangedreven lucht-
vaartuig worden dat in 2025 op
de markt moet komen. n
BELGIË
AERCAP
Leasemaatschappij AerCap N.V. gaat vier tot
vrachtvliegtuig omgebouwde Boeings van het
type 777-300ER ‘Big Twin’ onderbrengen bij
Fly Meta uit Hongkong. De eerste twee vlieg-
tuigen worden in de tweede helft van 2024
geleverd; de andere twee in het derde kwar-
taal van 2025. Fly Meta is na Kalitta Air (5) en
Emirates (4) de derde klant voor het door Aer-
Cap opgestarte 777-300ERSF-programma. De
vliegtuigen worden door de Israel Aerospace
Industries (IAI) Aviation Group omgebouwd bij
Bedek, in Abu Dhabi en in Zuid-Korea. Na om-
bouw hebben de Boeings een vrachtcapaciteit
van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500
nm (8.334 km). Het vrachtruim krijgt een in-
houd van 819 kubieke meter met plek voor
47 pallets. Naar verwachting zal de eerste bij
Bedek omgebouwde Boeing 777-300ERSF
‘Big Twin’ binnenkort voor het eerst vliegen. n
TRUENOORD
De Nederlandse leasemaatschappij TrueNoord
heeft acht Embraer E190’s en twee E175’s
overgenomen van collegaleasebedrijf Nordic
Aviation Capital (NAC). Door deze transactie
groeit het portfolio van TrueNoord tot zeventig
vliegtuigen. n
SKYWINGS FLIGHT TRAINING
Skywings Flight Training en de European Flight Aca-
demy (de vliegschool van de Lufthansa Group)
zijn een partnerschap aangegaan om te kunnen
voldoen aan de vraag naar piloten binnen de
luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group.
In 2017 werden de vliegscholen van de Lufthansa
Group samengevoegd onder het merk European
Flight Academy (EFA). Tegenwoordig leidt de aca-
demie piloten in spe op, zowel voor de maat-
schappijen binnen de Lufthansa Group als daarbuiten, waarbij gebruik wordt gemaakt van vlieg-
tuigen in Duitsland en Zwitserland. Skywings Flight Training, een Belgische vliegschool die uitslui-
tend opleidingen verzorgt voor toekomstige lijnpiloten, werd na een uitgebreide audit de eerste
EFA-partnerschool. Skywings-studenten krijgen daardoor kort voor hun afstuderen toegang tot
een intern job-platform dat enkel toegankelijk is voor EFA-studenten en studenten van EFA-part-
nerscholen. Momenteel staat Brussels Airlines op de eerste plaats als werkgever voor afgestu-
deerde Skywings-piloten: 46% van de afgestudeerde Skywings-studenten is actief als piloot bij
Brussels Airlines. n
AIR BELGIUM CARGO
De vloot van Air Belgium Cargo wordt opnieuw uitgebreid met twee vliegtuigen: een Boeing
747-8F en een A330-200 P2F. De vracht-Boeing is afkomstig van het Russische AirBridgeCargo
dat het toestel huurde bij leasemaatschappij BOC Aviation. Deze haalde het vliegtuig echter te-
rug na het uitbreken van de Russische vijandigheden. n
MARTINAIR CARGO
Martinair Cargo gaat vanaf 2026 met een kwartet
A350F-vrachtvliegtuigen vliegen. De toestellen zul-
len vanaf de tweede helft van 2026 Boeings van
het type 747-400F gaan vervangen. In april 2022
formaliseerde Air France-KLM de intentieverklaring
voor vier toestellen van dit type en werden kooprechten op nog eens vier vrachtvliegtuigen van dit
type vastgelegd. Nu ook Martinair met de A350F gaat vliegen, vindt vlootharmonisatie plaats. Volgens
Airbus gaat de A350F niet alleen tot twintig procent minder brandstof verbruiken dan Boeings 777F
maar kan er ook meer vracht mee in een elf procent groter uitgevallen vrachtruim. Een Boeing 777F
kan tot 102 ton vervoeren over een afstand van 8.200 km, de A350F komt met 109 ton vracht vol-
gens Airbus 8.700 km ver van huis. n
?
? n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 8 14-02-2023 11:30