PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 65
DE REPUBLIC P-47D-40 IN
HET KORT
Motor 1 × Pratt & Whitney R-2800-59
Spanwijdte 12,43 m
Lengte 11,02 m
Leeggewicht 4.536 kg
MTOW 7.938 kg
Max. snelheid (op 9.100 m) 686 km/h
Vliegbereik 1.660 km
Plafond 13.000 m
Bewapening 8 x 12.7 mm mitrailleurs
Tot 1.100 kg bommen
De A-10 Thunderbolt II is net zo’n krachtpatser als de P-47 Thunderbolt. (Foto: U.S. Air Force/Justin Parsons)
Een P-47D in Russische dienst.
SPRINTVERSIE
Thunderbolts escorteerden de Amerikaanse bommenwerpers tot diep in
Duitsland. Duitse jachtvliegtuigen hadden orders om zich op de bom-
menwerpers te concentreren en om luchtgevechten met jagers te ver-
mijden. De Thunderbolts stortten zich van grote hoogte op de Duitse ja-
gers, waarna zij met hun snelheidsoverschot weer terug klommen naar
hun positie. Al snel kregen de Thunderbolts van de bommenwerperbe-
manningen de bijnaam ‘Little Friends’. Met het oog op de introductie van
de Duitse V-1 vliegende bommen werd de P-47M ontwikkeld. Dit was
een ‘sprint’-versie met een krachtiger motor, turbo-supercharger én
luchtremmen onder de vleugel om na een duik op een V-1 de snelheid
in toom te houden. Speciaal voor operaties in de Stille Oceaan werd de
P-47N ontwikkeld met een nog groter afstandsbereik.
De Thunderbolt vloog in verschillende versies over de hele wereld. De
Sovjet-luchtmacht ontving 203 P-47D’s, 88 gingen naar Brazilië en 25
werden geleverd aan Mexico. De Royal Air Force ontving er 825, 446 P-
47D’s gingen naar de Vrije Franse luchtmacht en na het einde van de
oorlog gingen overgebleven P-47D’s naar Bolivia, Chili, Columbia, de
Dominicaanse Republiek, Ecuador, Honduras, Iran, Italië, Nicaragua, Pe-
ru, Portugal, Turkije, Venezuela en Joegoslavië.
A-10
De laatste P-47’s werden in de jaren zestig uit dienst genomen, maar in
het volgende decennium kreeg de naam ‘Thunderbolt’ nieuw elan. Fair-
child Republic, opvolger van fabrikant Republic, introduceerde in de ja-
ren zeventig de A-10 Thunderbolt II. Dat aanvalsvliegtuig werd net als
zijn naamgenoot een groot succes. Bijna vijftig jaar na de ingebruikname
van de A-10 zijn er bij de Amerikanen nog honderden exemplaren in
dienst.
62-63-64-65_p-47deelii.indd 65 14-02-2023 11:46