64 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
intensief testprogramma werden gebruikt. Twee van deze vliegtuigen
crashten, wat tot diverse verbeteringen aan het ontwerp leidde. Zo werd
de linnen verspanning van de roeren vervangen door een metalen huid.
Na de acceptatieproeven werd de Thunderbolt al snel afgeleverd met
een frequentie van vijftig toestellen per maand.
De 56th Group was de eerste eenheid die met de Thunderbolt ging
vliegen. De enorme afmetingen en de geavanceerde eigenschappen
vroegen om grote voorzichtigheid. Dit was een toestel dat anders was
dan wat de piloten ooit tevoren hadden gevlogen en eind juni had de
56th Group de helft van de geleverde toestellen beschadigd of vernield.
Naarmate de piloten meer vertrouwd raakten met de Thunderbolt, raak-
ten zij onder de indruk van de buitengewone kwaliteiten. Boven de
6.000 m was het toestel nog wendbaarder en bij de minste aanraking
van de gashandel sprong de snelheidsmeter naar de 644 km/u. De op-
bouw van de snelheid in duikvlucht was alarmerend, wat tot verschillen-
de crashes leidde. Gescheurde, verbogen en vervormde roeren op
Thunderbolts die met hoge snelheid vlogen, maakten dat op 1 augustus
1942 de snelheid werd gelimiteerd tot 483 km/h. Rond september had
Republic nieuwe, met metaal bedekte roeren en een versterkt kielvlak
getest, waardoor het probleem werd opgelost. Met deze aanpassingen
werd het toestel als P-47C in september 1942 door de U.S. Air Force
geaccepteerd. Maar nog waren niet alle problemen achter de rug. Zo
was herstel uit een duikvlucht boven de 800 km/u een tricky business
door de compressie van de lucht. De roeren gingen dan tegengesteld
werken. Trimmen van het hoogteroer en extra gas om de neus omhoog
te krijgen, bleken het antwoord te zijn.
IN DE STRIJD
De eerste scheepslading met 88 Thunderbolts arriveerde net voor kerst
1942 in Engeland. Ze werden afgeleverd aan de U.S. Eighth Air Force.
Voordat de Thunderbolts de vuurdoop kregen tegen de Messerschmitt
Bf-109’s en de Focke Wulf 190’s, werden vergelijkingsvluchten gemaakt
met buitgemaakte Duitse vliegtuigen. De Thunderbolt bleek sneller in
horizontale vlucht op hoogtes tot 4.500 m. Acceleratie was in het begin
minder dan de Fw 190, maar tijdens een achtervolging kon hij de Duit-
ser inhalen. De Fw 190 was wendbaarder, dus moest de P-47 het heb-
ben van zijn horizontale en duiksnelheid. De P-47-operaties werden
daarom beperkt tot hoogtes boven de 5.000 m, het kringengevecht
moest worden vermeden. In eerste instantie deed de P-47 het niet zo
goed in het winterse Engelse klimaat, waardoor tijdens de eerste opera-
ties tegen de Luftwaffe veel toestellen verloren gingen door motorpech.
Opnieuw werden modificaties aangebracht en in april 1943 bereikten
de eerste P-47D’s de Squadrons. De grootste veranderingen waren aan-
gebracht in het turbo-supercharger-systeem. Externe brandstoftanks
zorgden voor een langere vluchtduur. Latere versies kregen een perspex
‘all-round vision’ cockpitkap.
De ‘Little Friend’ van bommenwerpers.
62-63-64-65_p-47deelii.indd 64 14-02-2023 11:46