PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 63
XP-47A. Het toestel kreeg een P&W R-2800-stermotor in een compleet
nieuw airframe met de turbo-supercharger in de romp achter de piloot.
Het toestel moest een topsnelheid halen van 644 km/h, of 548 km/h
op een hoogte van 1.500 m. Een bewapening van acht 0.5 mitrailleurs –
ongewoon zwaar voor die tijd – was gepland. Hiermee kwam het totaal-
gewicht op 5.262 kg. Dat was tweemaal zo hoog als van de XP-47, maar
de prestaties op grote hoogte en de bewapening waren beter dan alle
andere projecten die op dat moment voor het U.S. Air Corps in ontwik-
keling waren.
Kartveli had veel aan de ervaring die was opgedaan met de ontwerpen
van De Seversky. In grote lijnen leek de XP-47B dan ook op zijn voor-
gangers, maar het was een veel groter toestel dat nieuwe ontwerppro-
blemen met zich meebracht. De half elliptische vleugel bleef gehand-
haafd. Om volledig te profiteren van het grote motorvermogen werd
voor een vierbladige verstelbare propeller gekozen. De grote diameter
had als gevolg dat het landingsgestel verlengd moest worden om de
propeller vrij van de grond te houden. Dat zou er op zijn beurt weer toe
leiden dat er bij een ingetrokken landingsgestel minder ruimte in de
vleugel zou zijn voor de mitrailleurs. De oplossing was een telescopisch
landingsgestel waarbij de wielpoten 23 cm naar buiten schoven als het
landingsgestel naar buiten kwam. De Republic/Seversky-vliegtuigen
moesten hun goede reputatie qua afstandsbereik handhaven, dus de
dorstige motor vroeg om een grotere tankinhoud. Twee interne tanks
werden voor en onder de piloot geïnstalleerd met een totale inhoud van
1.135 liter.
PRODUCTIE
In september 1940 kreeg Republic een order voor 773 P-47B’s. Zoals
eerder vermeld was het XP-47A-project geannuleerd, evenals de P-44.
De P-47B werd regelrecht vanaf de tekentafel besteld en de voorberei-
ding voor de productie en de expansie van de fabriek brachten maan-
den werk met zich mee. Om intussen de productie gaande te houden,
werden versies besteld van de P-43 en P-43A, die de naam ‘Lancer’ kre-
gen. De P-47B kreeg de naam ‘Thunderbolt’. De eerste productie-P-47B
was in feite het tweede prototype en werd gebruikt als testvliegtuig door
de Amerikaanse luchtmacht, terwijl de XP-47B bij de fabriek bleef. In
maart 1942 verschenen de eerste vier productie-P-47B’s die voor een
Bijschrift
??
? ?
??
??
Een Amerikaanse P-47 op Belgische bodem (winter ’44-’45).
Motorpech zorgde aanvankelijk voor veel problemen.
62-63-64-65_p-47deelii.indd 63 14-02-2023 11:46