Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

60 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
“Ik ben geboren in de gemeente Hellendoorn, in Nijverdal in
1945. Dus ik ben nog een van de kinderen van de oorlog,
zeggen ze weleens. Mijn opa was beurtschipper hier aan de
Regge en mijn vader had een garagebedrijf. Ik ben een tuk-
ker”, lacht hij. “Mijn vader wilde per se niet hebben dat ik
vloog. Hoe ik dan die luchtvaart ingekomen ben? Via bonnen
van de Shell kon je een modelvliegtuigje bestellen. Daar ben
ik op mijn twaalfde mee begonnen en dat is zo’n beetje uit
de klauwen gelopen. In ’72 vloog ik met radiomodellen, de
eerste die er toen waren. Er werden toen wedstrijden uitge-
schreven en je kon een half vliegbrevet winnen. Dat heb ik
gewonnen en op Teuge bij Central Air heb ik leren vliegen
op een Cessna 150. De theorie gedaan in Den Haag, dat
ging toen nog zo. Van lieverlee kwam ik in contact met Jaap
van Mesdag en samen met een paar anderen hebben we
de stichting Vroege Vogels opgericht. Daar hebben we de
eerste onderdelen gerestaureerd. Via dat kanaal kregen we
een Tiger Moth die we restaureerden. En in dat toestel heb
ik leren oldtimer vliegen.”
SOPWITH PUP
“Van daaruit heb ik me verder ontwikkeld in de oldtimervlie-
gerij. Heb maar heel weinig Cessna gevlogen. Misschien nog
geen vierhonderd uur in dat ding gezeten. Het werden alle-
maal de oude aparte kisten. De oudste kist die ik mij kan
herinneren was een Sopwith Pup, een ding uit de Eerste We-
reldoorlog. Later werden het wat nieuwere types. Ik heb on-
der andere veel gevlogen met de Boeing Stearman, ook een
Focke Wulf Stieglitz. En de Klemm 35D, die hebben we nog
steeds in de collectie. Het zijn er zoveel. Als ik alles bij elkaar
optel, kom ik op zo’n 112 kisten.” Van Egmond heeft behoor-
lijk wat prestaties op zijn naam staan. “Als eerste Nederland-
se privévlieger na de oorlog Spitfire gevlogen. Met de Spitfire
die nu op Gilze-Rijen staat. Die hebben wij gerestaureerd.
Een dikke honderd uur mee gestuurd, met dat ding. Ik kan
me niet eens alles meer herinneren, zoveel heb ik gedaan”,
grinnikt hij.
FOKKER D21
“Het is een stuk vrijheid om die oude toestellen te vliegen. Ik
ben iemand die houdt van historie. Je ziet de opbouw van
een stuk techniek. Ben een techneut in hart en nieren. Door
het restaureren van vliegtuigen kom je met allerlei types in
aanraking. Dan ga je natuurlijk, als je je brevet hebt, er ook
mee vliegen. Dus ik heb projectnummer 32 bijna af. Dat is
de enige vliegende Fokker D21 ter wereld, een Nederlands
jachtvliegtuig. En die is van mij”, zegt hij trots. Voor al het
werk dat Van Egmond voor de historische luchtvaart heeft
gedaan, heeft hij zelfs een Koninklijke onderscheiding mogen
ontvangen. En dit ter ere van de afronding van de restauratie
van de Fokker D21. “Onze jongens hebben nog een stuk of
vijf à zes projecten liggen. Daar help ik mee zolang het gaat,
want het houdt een keer op. Ik kan niet anders zeggen dat ik
alles heb gevlogen waar een ander met open mond naar
staat te kijken.”
DE VETERAAN Door: Saskia Roelofs-van Velsen – Foto: Ben Ullings/aviationphotos.nl
UIT DE KLAUWEN GELOPEN
Een techneut
in hart en
nieren
Hij mag met recht een luchtvaartpionier
van Nederlandse bodem worden genoemd.
Met als kroon op zijn werk een Koninklijke
onderscheiding voor zijn bijdrage aan de
Nederlandse luchtvaart. Dan hebben we het
natuurlijk over Jack van Egmond (77 jaar).
Piloot en Vliegtuig ging met hem in gesprek
over zijn aandeel in de vliegerij.
Jack met twee zonen en kleinzoon.
60_deveteraan-3.indd 60 14-02-2023 11:45