PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 55
Tussen de certificatie in augustus 1994 en de eerste productiestop in
2003 werden er in totaal 35 geproduceerd naar het ontwerp van
Charles H. Kaman. Sinds de herstart ervan in 2015 zijn daar nog eens
25 bijgekomen. Het ging om de bemande K-Max en de onbemande K-
Max Titan. Die laatste vloog nog heel recent, op 21 april 2022, voor het
eerst. De Titan zou beschikbaar komen voor de commerciële markt en
kon volgens de fabrikant vanaf willekeurig welke plaats onder alle weers-
omstandigheden worden ingezet, dankzij een ‘Near Earth Autonomy’
sensor suite. Deze suite werd ook ingebouwd in twee door het U.S. Ma-
rine Corps gebruikte toestellen, die op dat moment werden gemoderni-
seerd.
DOORSTART
Kaman had twee redenen om de helikopter in 2015 opnieuw in pro-
ductie te nemen. Enerzijds verwachtte het bedrijf militaire orders na de
probleemloos verlopen 33 maanden durende inzet van twee onbeman-
de K-Max’en. Deze in samenwerking met Lockheed Martin aangepaste
helikopters vervoerden in de periode 2011- 2014 ruim 2.040 ton vracht
voor het U.S. Marine Corps in Afghanistan. Mede op basis van die erva-
ringen werd besloten de onbemande Titan-variant te ontwikkelen die
ook gebruikt zou kunnen worden voor humanitaire inzet of het bestrij-
den van branden. De tweede reden om de productie te herstarten werd
ingegeven door vragen uit de civiele markt. Europese gebruikers als het
Zwitserse Rotex Helicopter (al actief met twee helikopters) en het Ameri-
kaanse Helicopter Express uit Georgia waren toe aan vlootuitbreiding,
dan wel vervanging van de helikopters waarmee erg veel gevlogen werd.
Beide bedrijven plaatsten vervangingsorders.
PRODUCTIE
De Kaman-vestigingen in Jacksonville en Bloomfield werden bij de pro-
ductie betrokken waarna de eerste leveringen begin 2017 plaatsvonden.
De huidige versie van de eenmotorige K-Max is uitgerust met een Ho-
neywell T5317A-1 turboshaft die tijdens take-off 1.500 pk levert en in
vlucht 1.350 pk continu. Met de helikopter zijn kruissnelheden mogelijk
tot 175 km/h bij een vliegbereik van 480 km. Met een klimsnelheid van
782 m/min kan naar een maximale hoogte van 15.000 ft (4.572 m)
worden geklommen. De K-1200 K-Max kan aan een sling tot 2.722 kg
externe lading vervoeren bij een MTOW van 5.443 kg. Maar meer dan de
zestig gebouwde K-Max’en die er nu zijn gebouwd, gaan er dus niet ko-
men. Tenzij de draad op een later moment weer wordt opgepakt…
De Amerikaanse Kaman Corporation staakt de bouw van de opvallende K-Max-helikopter. Het type werd
in juni 2015 na een pauze van twaalf jaar opnieuw in productie genomen. Het moederbedrijf is bezig
met een financiële herstructurering en ziet geen commerciële kansen meer voor de K-Max.
Bijschrift
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto: André Völzke
??
? ?
??
??
KAMAN STAAKT PRODUCTIE K-MAX
55_k-max.indd 55 14-02-2023 11:43