54 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
De eerste vlucht van de AW09 vond overigens al in 2014 plaats, toen
nog als Marenco Swiss Helicopter SKYe SH09. De naam van het Zwitser-
se helikoptermerk werd echter in 2018 gewijzigd in Kopter, waarbij de
typeaanduiding SKYe SH09 mee veranderde naar SH09. Kopter werd
vervolgens in februari 2022 overgenomen door de Italiaanse Leonardo
Company en zo kreeg de SH09 de aanduiding AW09. Op het moment
van de overname stonden er rond de zeventig SH09/AW09’s in de or-
derboeken.
De eerste drie prototypes van de AW09 werden uitgerust met een Ho-
neywell HTS900-2-turboshaft met een tweekanaals-FADEC. Deze aan-
drijfbron maakt een snelheid mogelijk van 260 km/h (140 kts) bij een
vliegbereik van meer dan 400 nm (800 km). De AW09 biedt plaats aan
acht passagiers. De piloot krijgt de beschikking over een Garmin G300H-
cockpit die voorbereid is op vliegen onder Instrumental Flight Rules (IFR)
inclusief Night Vision Goggle (NVG) compatible displays. De AW09 heeft
een maximaal startgewicht van 2.850 kg. Aan een sling kan tot 1.500 kg
worden vervoerd.
STILLER
De nieuwe motor van Safran is inmiddels geïnstalleerd in prototype PS4
(Pre Series 4) die op het punt staat vliegtestactiviteiten te starten bij de
fabriek in het Zwitserse Mollis. In dit prototype zijn alle zaken overgeno-
men die zijn geïmplementeerd en getest op prototype 3. P3 kreeg in
oktober 2019 een nieuwe Main Gearbox (MGB) die niet alleen stiller is,
maar over de hele linie ook betere prestaties levert. Deze transmissie is
inmiddels uitvoerig getest, wat tevens leidde tot een reeks doorgevoerde
aerodynamische veranderingen aan het ontwerp. PS4 is wat Leonardo
betreft de definitieve configuratie van de AW09. PS5, het volgende en
laatste prototype, staat gepland voor een eerste vlucht later in 2023.
VORDERINGEN
Het AW09-programma heeft volgens de fabrikant in 2022 parallel aan
de integratie van de nieuwe motor grote stappen voorwaarts gemaakt,
inclusief het vliegen met nieuwe hoofdrotorbladen. Ook zijn afspraken
gemaakt met de European Aviation Safety Agency (EASA) over de type-
certificatie. Het gecombineerde ondersteuningsnetwerk van Leonardo en
Safran Helicopter Engines gaat toekomstige gebruikers ondersteunen
met op maat gemaakte serviceplannen en Support-By-the-Hour-contrac-
ten, evenals een groot aantal digitale diensten.
Leonardo en Safran Helicopter Engines hebben de krachten gebundeld om de ‘nieuwe’ eenmotorige
AW09-helikopter naar een hoger concurrentieplan te tillen. De productievariant van de helikopter wordt
daarom uitgerust met een Arriel 2K-turboshaft met een vermogen van 1.000 pk, de nieuwste generatie
binnen de Arriel-familie.
Bijschrift
Prototype P3.
MOTORWISSEL LEONARDO AW09
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Leonardo Company
??
? ?
??
??
De nieuwe Arriel 2K-turboshaft.
54_motorwisselaw09.indd 54 14-02-2023 11:43