Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 5
In dit magazine – en natuurlijk ook online – schrij-
ven we vaak over nieuwe ontwikkelingen, produc-
ten en diensten. Producenten en leveranciers ge-
ven in de regel hoog op van hun nieuwste
vliegtuigtype, systeem of service, dat natúúrlijk per-
fect aansluit op de wens van de klant en uitstekend
functioneert. In principe zijn we bereid over dit al-
les te schrijven, lezers verwachten tenslotte van ons
dat we de laatste ontwikkelingen met hen delen.
Soms past daar een kanttekening bij. Door bijvoor-
beeld te melden dat bedrijf A niet de enige is die
dit biedt, want bedrijven B en C doen dan ook al.
Of, als organisatie X iets nieuws in de aanbieding
zegt te hebben, toe te voegen dat ze dit al eens
eerder heeft geprobeerd en dat het toen niet lukte.
Wat ook waardevol is, is om af en toe terug te blik-
ken. Dan doen we op pagina 30 en verder, waar
het over de Cessna C162 gaat. De fabrikant dacht
dat de ‘Skycatcher’ een doorslaand succes zou
worden, maar ging er volledig de mist mee in.
Boeing op zijn beurt claimde dat de Boeing 737
MAX een betrouwbare, vernuftige doorontwikkeling
was van de 737 Next Generation, maar kwam van
een koude kermis thuis. Twee catastrofale ongeluk-
ken zetten alles op z’n kop. Achter in dit nummer
staan we stil bij het onlangs verschenen onder-
zoeksrapport van het ongeluk met de 737 MAX
van Ethiopian Airlines.
Dat je niet altijd het nieuwste van het nieuwste no-
dig hebt, bewijzen ze in Alaska waar oude vliegtuig-
types nog volop worden ingezet om met name
vracht en brandstof te vervoeren. We maakten dat
in het ijs- en ijskoude gebied van heel dichtbij
mee. De winter mag dan bijna achter de rug zijn,
we laten het in dit maartnummer niet alleen bij
Alaska. Op Groenland stellen we vast dat de VS de
slag om het Poolgebied niet wil laten lopen. Meer
dan duizend kilometer boven de poolcirkel worden
miljarden gestoken in het moderniseren van een
oude vliegbasis.
Wél behoorlijk nieuw is ChatGPT. Wat is er de laat-
ste maanden veel gesproken over de kunstmatige
intelligentie van het taalprogramma. Piloot en Vlieg-
tuig kon het niet laten en vroeg ChatGPT om een
kort artikel te schrijven over het potentieel van zo-
genoemde eVTOL’s. Wat de slimme software over
deze elektrische vehikels te vertellen had? U leest
het op pagina 29.
Een koude kermis
“Nog be-
hoorlijk
wat kou
in dit
nummer”
40 Ultimate need for speed VL3-varianten snelste in hun klasse
55 Einde voor de K-Max Kaman staakt productie helikopter
61 Zenair CH-750 Cruzer ‘Elektrische luchtjeep’
Pilot report
16 Junkers A50 junior Vliegen in een tijdmachine
Status report
24 Eerste vlucht op waterstof ZeroAvia voert test uit met Do-228
30 C162 Skycatcher Voortijdig einde voor tweezitter
34 Air Tractor AT-802 Regelrechte bestseller
44 Van’s Aircraft RV-15 Een tipje van de sluier opgelicht
54 Motorwissel Leonardo AW109 Helikopter naar hoger plan getild
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
40De drie VL3-typevarianten
van het Belgische JMB Aircraft be-
horen momenteel tot de snelste
vliegtuigen in hun klasse. Maar het
moet allemaal nog sneller, getuige de
TurboTech aangedreven VL3 waaraan
momenteel wordt gewerkt. En dan
hebben we het nog niet eens over de
Evo-750 met een woeste Pratt & Whit-
ney PT6-135-A van maar liefst 750
paardenkrachten, die ook bij JMB in
productie wordt genomen.
46 De Douglas DC-6 en Curtiss C-46 verwachten we in Eu-
ropa alleen nog in een museum te zien. In het ijskoude Alaska
zijn de twee bij Everts Air Cargo echter nog steeds betrouw-
bare harde werkers die dagelijks worden ingezet naar afgele-
gen oorden. We reizen af naar Alaska om dit met eigen ogen te
beleven. Daar worden we hartelijk ontvangen, maar een vlucht
aan boord van een van deze klassiekers zit er helaas niet in.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
66 In 2019 verongelukte een Boeing 737 MAX van
Ethiopian Airlines. En dat een halfjaar na een vergelijkbare
ramp met een MAX van het Indonesische Lion Air. Al snel
werd duidelijk dat iets niet in de haak was met de beveili-
gingssystemen aan boord van de nieuwe Boeing-serie. Eind
december 2022 kwam de Ethiopische luchtvaartautoriteit
met zijn eindrapport over de crash. Met de conclusies is niet
iedereen het eens.
04-05_inhoud.indd 5 14-02-2023 13:25