PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 45
ERGONOMISCH
Van’s sprak vorig jaar tijdens de Airventure over een 2+2-configuratie
zonder in detail te treden of er plaats is voor twee, dan wel vier perso-
nen. Duidelijk is dat de inzittenden in elk geval ruimte krijgen. Voordat
het prototype werd gebouwd, werden meerdere effecten van het digita-
le ontwerp eerst in een houten mock-up op haalbaarheid getoetst. Na
het nodige meet-, zaag- en schuurwerk aan de mock-up ontstond uitein-
delijk een cabine die voldeed aan de ‘back country’-eisen van Van’s.
Daarbij werd speciale aandacht besteed aan ergonomische zaken als de
zithouding en de cabine- en deurbreedte. Veel aandacht was er voor
beenruimte. Hier kon door een hoger geplaatst panel en een andere
plaatsing van de gasschuif extra comfort worden toegevoegd. Saillant
detail: door de vorm van de op de bodem geplaatste stick, hoeven be-
nen niet langer over de stick getild te worden bij het in- of uitstappen
(aan de steps wordt nog gewerkt).
DETAILS
Bekend was al dat besturing van de stick en rudder via stangen in plaats
van kabels gaat verlopen. Nog een saillant detail: de bediening van de
Fowler flaps die ongeveer twee derde van de spanwijdte voor zich opei-
sen (settings: 10, 25, 30 en 50 graden), is niet alleen handmatig, maar
vindt plaats middels een boven het hoofd geplaatste flaphendel. De rol-
roeren zijn van het type Frise.
Aan het oog onttrokken zijn de schokdempers. Deze solide olie/gas ge-
vulde exemplaren vangen niet alleen de ergste klappen op, maar zorgen
ook voor meer stabiliteit tijdens take-offs en landingen. De constructie
maakt het bovendien onmogelijk dat de veerpoten na een ongelukkige
landing de cabine binnendringen. In het bestuurbare staartwiel is een
pneumatische schokdemper gemonteerd.
GEDULD
De RV-15 komt er eerst in staartwieluitvoering, daarna gevolgd door de
RV-15A met conventioneel landingsgestel. Er komt ook een drijvervariant
als optie. Toch moeten belangstellenden nog even geduld hebben:
Van’s opent de orderboeken pas als alles op orde is. Momenteel gaat al-
le aandacht uit naar het verder optimaliseren van de (veel beter dan ver-
wachte) vliegeigenschappen. De fabrikant denkt in eerste instantie aan
de levering van vleugelkits, gevolgd door de staartsectie en daarna pas
de romp. Als laatste volgen dan afwerkingszaken. Dat maakt dat het nog
even wachten is voordat de eerste ‘RV-15 Grins’ (grijnzen, red.) op de
gezichten verschijnen. Wordt dus vervolgd.
Bijschrift
Fowler flaps, Frise rolroeren en… …gemakkelijk tanken.Volop bewegingsruimte.
Speciale schokabsorptie voor, pneumatisch achter.
??
? ?
??
??
Meerdere motormogelijkheden onder een kunststoffen kap.
44-45_rv-15.indd 45 14-02-2023 11:40