Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 43
LANCAIR
De vliegtuigontwerpen van Lance A. Neibauer hoeven eigenlijk
geen introductie omdat er sinds diens tweepersoons Lancair 200
in 1984 wereldwijd meer dan 2.100 bouwkits zijn verkocht als
Lancair 200, 235, 320 of 360 dan wel als Legacy RG-550, FGC-550
of FG-390. Wat ook geldt voor de tot 2012 leverbare Lancair ES en
ESP, en de eveneens tot dat jaar goed verkopende IV- en IVP-
bouwkits. Bijzonder was hier de IV Propjet die werd aangedreven
door een 750 pk sterke Walter M601E-turbopropmotor.
De eveneens zelf te bouwen Evolution Turbine (EVOT) was des-
tijds het laatste nieuwe ontwerp dat sinds 2010 vliegt. Er kon ge-
kozen kon worden uit P&W turbines van 550, 750 en zelfs 867 pk.
Het toestel was daarnaast leverbaar als zuigermotoraangedreven
variant, de EVOP (Piston) met een 350 pk sterke Lycoming
YTEO-540 iE2 zuigermotor waarmee kruissnelheden mogelijk zijn
van 230 kts (424 km/h) bij een vliegbereik van 1.800 nm (3.334
km).
Om deze Evolution verder te kunnen ontwikkelen, werd Evolution
Aircraft opgericht waarna in juli 2016 werd besloten alle ‘Lancair
klassiekers’ af te stoten. Sierra Industries, bekend van het moder-
niseren van oudere Cessna Citation-zakenjets, nam daarna alle
(intellectuele) rechten, mallen en gereedschappen voor de Lancair
360, IV, IVP en Legacy-kitvarianten over.
Lancair zelf is ook weer terug op het toneel. Er kan tegenwoordig
nog gekozen worden uit de tweepersoons Barracuda en de vier-
persoons Mako, beide met intrekbaar neuswiel en uiteraard als
bouwpakket.
Acht containers, 27 ton vliegtuigonderdelen.
Gemini 1 avionicapakket.
veld – zal de assemblage van de VL3 plaats gaan vinden. Geen overbo-
dige luxe, want in 2022 werden vanuit de oorspronkelijke locatie al
meer dan zeventig toestellen afgeleverd.
FABRIEKSBEGELEIDING
In de vrijkomende ruimte in Cochen zullen vervolgens de bouw(bege-
leiding) van Evolutions en het onderhoud van een deel van de inmid-
dels honderd vliegende toestellen plaats gaan vinden. Saillant detail:
geen enkele bouwkit zal de fabriek verlaten om elders in elkaar te wor-
den gezet. Op die manier wil JMB de kwaliteit van het bouwproces
garanderen. De certificatie van de Evo-750 wordt vooralsnog niet over-
wogen, alhoewel JMB dit op termijn niet uitsluit. Mocht de turbine-aan-
gedreven VL3 gecertificeerd worden, dan zou dit als opstapje kunnen
dienen voor zijn grotere broer. Momenteel wordt het model alleen aan-
geboden met de 750 pk sterke Pratt & Whitney PT6-135-A turboprop.
Op termijn wordt mogelijk ook een variant met de 350 pk sterke
Lycoming YTEO-540 iE2 als Evop in het palet opgenomen.
KOSTEN
Aan de Evo-750 hangt een stevig prijskaartje: vanaf 1.599.135 euro.
Maar voor dat bedrag wordt een compleet vliegtuig aangekocht met mo-
tor, Garmin GFC 500-autopilot en lederen interieur. Af fabriek wordt ook
het Gemini 1-avionicapakket meegeleverd (onder meer Garmin G3x
Touch-schermen – PFD en MFD -, GTN 650xi GPS/Nav/Com Radio).
Wie wil, kan tegen meerprijs uit twee andere avionicapaketten kiezen.
Standaard aanwezig zijn ook zaken als een vierbladige Hartzell alumini-
um propeller, een Ballistic Recovery System (BRS), Accidental Gear Re-
traction Protection System (AGRPS), Landing Gear Camera Monitoring
System (LGCMS), een Emergency Oxygen System (EOS) en de-icing.
Kortom, een uitermate compleet (zelfbouw)vliegtuig. De optielijst is rela-
tief kort: een vijfbladige Hartzell composiet propeller en enkele in- en ex-
terieur ‘decorations’.
Eenmaal afgebouwd zijn kruissnelheden mogelijk tot 290 kts (537
km/h). Na take-off volgt een explosieve klim van 4.000 ft/min (1.129
m/min) naar kruishoogte waar de vier inzittenden in een drukcabine
988 nm (1.830 km) non-stop van hun vlucht kunnen genieten.
40-41-42-43_evolutionjmb.indd 43 14-02-2023 11:40