38 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto: U.S. Air Force
DE BOEING KC-46 PEGASUS IN HET KORT
Bemanning 3 (2 piloten en een boom-operator)
Motoren 2 × Pratt & Whitney PW4062
Capaciteit 114 passagiers of 18 pallets
Brandstofcapaciteit 118.000 liter
Lengte 50,5 m
Spanwijdte 48,1 m
Hoogte 15,9 m
Kruissnelheid 851 km/h
Max. snelheid 914 km/h
Vliegbereik 11.830 km
Plafond 12.200 m
de Airbus A330-200. Boeing kwam met een modernere variant van de KC-
767, wat uiteindelijk de KC-46 Pegasus werd. Het gewijzigde model kon
net wat meer vervoeren dan de eerdere KC-767 en werd voorzien van
Pratt & Whitney PW4062-motoren met meer stuwkracht dan de General
Electric GE CF6’s van de KC-767.
Ondanks het verbeterde voorstel van Boeing gunde de Amerikaanse lucht-
macht de enorme order in 2008 aan de tandem EADS-Northrop. Boeing
legde zich daar niet bij neer en tekende protest aan tegen het evaluatiepro-
ces. Onder druk gezet trok de luchtmacht de keuze voor de A330-tanker in
en werden de selectiecriteria opnieuw tegen het licht gehouden. In 2010
mochten kandidaten zich melden voor een aangepaste tender. EADS ver-
zette zich tegen het nieuwe eisenpakket, leek zich terug te trekken maar
deed uiteindelijk toch mee. Een derde – onverwachte – deelnemer, Anton-
ov, had geen goede papieren en speelde geen rol van betekenis. In 2011
besloot de U.S. Air Force de aanbesteding aan Boeing te gunnen. Dat leid-
de tot het tekenen van een contract voor op termijn 179 vliegtuigen.
De VS heeft naast de KC-135 en zijn opvolger de KC-46 ook de grotere
KC-10 als tankvliegtuig in gebruik. Daarvan zijn er nog ruim vijftig in om-
loop. Nederland was het enige land buiten de VS dat ook met de (K)DC-
10 vloog. De Nederlandse toestellen werden binnen een Europese sa-
menwerkingsvorm vervangen door de Airbus A330 MRTT.
INTERNATIONAAL
Boeing ontving voor de KC-46 Pegasus buitenlandse orders uit Israël en Ja-
pan. De Israëli’s nemen mogelijk tot acht exemplaren af. De eerste twee
werden in 2021 geleverd. De Japanse luchtmacht heeft vier exemplaren
besteld, waarvan er inmiddels twee zijn geleverd. Japan beschikt daarnaast
over vier KC-767’s, de voorloper van de KC-46 Pegasus. Ook Italië heeft
vier KC-767’s.
Hoofddek, inhoud 692,7 m3.
Concurrent: de A330 MRTT. (Foto: Airbus) Een C-17-transportvliegtuig wordt bijgetankt. (Foto: Boeing)
De KC-135 Stratotanker moet plaatsmaken.
35-36-37-38_inthepicture.indd 38 14-02-2023 11:38