Pagina 32 van: Piloot en Vliegtuig Editie 03-2023

32 PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Cessna
toestel krijgt een 100 pk sterke Continental 0-200D-motor. Ook wordt
een digitale Garmin G300-cockpit ingebouwd met een primair flight dis-
play (PFD) en een multi-function display (MFD). Het leeggewicht zal
rond de 599 kilo liggen. Bekrompen wordt de cockpit dankzij een cabi-
nebreedte van 1,13 m in ieder geval niet. Er is tevens een bagagecom-
partiment met een inhoud van 0,35 m3 voorzien. De uit vliegtuigalumi-
nium opgetrokken C162 wordt gebouwd volgens de regels van de
American Society for Testing and Materials (ASTM).
Het testprogramma verloopt vervolgens niet vlekkeloos. Conforming Pro-
totype 1 verongelukt op 10 september 2008 na ongeveer 150 uur vlie-
gen tijdens een spin-testsessie. Omdat de ballistische reddingsparachute
weigert, redt de piloot zich maar met de eigen parachute. In maart 2009
komt Conforming Prototype 2 na uit de hand gelopen spint-tests wel
aan een ballistische reddingsparachute bungelend naar beneden. Beide
piloten blijven relatief ongedeerd, maar het programma loopt een vertra-
ging op van negen maanden.
UITBESTEED
Om de vliegtuigen snel te kunnen leveren, wordt de productie naar Chi-
na verplaatst. De vliegtuigen worden in opdracht van Cessna bij het Chi-
nese Shenyang Aircraft Corporation (SAC) gebouwd en ook in China in-
gevlogen. Daarna worden de Skycatchers weer uit elkaar gehaald en
naar Amerika getransporteerd. In de VS zijn drie verspreid over het land
liggende bedrijven aangewezen om de vliegtuigen opnieuw te assem-
bleren. Na acceptatievluchten worden de vliegtuigen vervolgens bij de
dealers afgeleverd.
Cessna levert in 2010 de eerste 22 C162 Skycatchers op de Amerikaan-
se thuismarkt af, gevolgd door 168 in 2011. In 2012 stokt de teller op-
eens bij negentien sleuteloverdrachten. Om de ruim driehonderd Euro-
pese klanten te paaien, wordt een Skycatcher in juni 2011 overgevlogen
naar de Cannes Airshow. Daarna maakt het vliegtuig eind augustus zijn
opwachting tijdens de Duitse Tannkosh fly-in, gevolgd door een bezoek
aan de Air Expo Zell in Oostenrijk.
HET EINDE
Rond 2010 zijn de economische vooruitzichten door de bankencrisis
slecht. Dat heeft ook zijn weerslag op nieuw verkochte vliegtuigen, waar-
door er bijvoorbeeld in 2013 nog maar 22 Skycatchers worden besteld
(maar nooit geleverd). Peltons opvolger Scott Ernest zegt op enig mo-
ment zelfs dat het voor de S-LSA-klasse ontwikkelde model ‘geen toe-
komst’ heeft, omdat het businessmodel niet werkt. De fabrikant biedt de
C162 kort daarna ook niet meer aan als S-LSA maar als basistoestel voor
de General Aviation. Op die manier hoopt Cessna de nog ontbrekende
Europese certificering te vergemakkelijken.
De sterk gestegen aankoopprijs blijkt de verkopen vervolgens nog verder
te drukken. In 2006 wordt bij de lancering van het type gesproken over
een aankoopprijs van 75.000 dollar. Dat bedrag is in maart 2008 al op-
gelopen naar 109.500 dollar en 2013 moet maar liefst 149.900 dollar
voor een exemplaar worden afgetikt.
Ondertussen groeit de handelsvoorraad gewoon door, want de Chinese
producent blijft tot zeker eind 2013 Skycatchers verschepen. In de loop
van 2014 wordt het vliegtuig echter definitief uit Cessna’s modelpalet
gehaald. In het vroege najaar van 2016 valt het besluit een groot deel
van de splinternieuwe vliegtuigen te verschroten. Dat lot valt vervolgens
zeker tachtig C162’s ten deel. Er worden nog wel enkele bruikbare on-
derdelen gerecycled, maar alleen om de uiteindelijk 209 geleverde
vliegtuigen in de lucht te kunnen houden.
Garmin G300 cockpit.
Domweg kapitaalvernietiging…
30-31-32-33_cessnac162.indd 32 14-02-2023 11:37