PILOOT EN VLIEGTUIG MAART 2023 31
keling van een nieuwe tweezitter. Direct na de aankondiging van de
komst ervan, begin 2006, stroomt het orderboek vol. Er worden er meer
dan duizend besteld. Cessna’s nieuwe ‘proof-of-concept’ LSA wordt in
recordtijd ontwikkeld en gebouwd en vliegt op 13 oktober 2006 voor
het eerst een half uur. De eenmotorige hoogdekker haalt hierbij gelijk de
toegestane maximumsnelheid van ruim 220 km/h. De LSA heeft een
spanwijdte van 9,14 m en voor het brandschot een 100 pk sterke Rotax
912 viercilinder-boxermotor. Verder is er sprake van dubbele besturing,
een vast landingsgestel met bestuurbaar neuswiel en naar boven open-
klappende deuren. Het prototype heeft een traditionele aluminium
romp met een cowling, vleugel- en staartdelen van composietmateriaal.
Eind juli 2007 besluit Cessna de LSA daadwerkelijk in productie te ne-
men en in 2009 op de markt te brengen onder de naam C162 Model
Skycatcher.
C162 SKYCATCHER
Kort nadat op 10 maart 2008 de eerste van drie zogeheten ‘conforming
prototypes’ voor het eerst gevlogen heeft (de N162CE), worden meer
details vrijgegeven. De fabrikant geeft voor de C162 een maximale kruis-
snelheid op van 219 km/h bij een maximaal bereik van 870 km. Het
Bijschrift
??
? ?
??
??
Eerste ‘poc’ vlucht, 12 oktober 2006.
Eerste vlucht ‘Chinese’ C162, 17 september 2006. In 2011 voor het eerst te gast op Europese bodem.
30-31-32-33_cessnac162.indd 31 14-02-2023 11:36